Aku dan Rokok

anak sapa la ni

anak sapa la ni

Baca semua paper hari ni keluar la berita yang berbunyi ‘Harga minimum rokok RM6 sekotak’..tujuannya sebagai satu usaha kerajaan mengawal gejala merokok terutama di kalangan remaja..sambil berjalan menuju pejabat tadi juga aku terdengar di HotFm mengenai larangan merokok di kaki lima dikuatkuasakan..

Apa yang baik, untuk tujuan baik, kebaikan sama, aku adalah orang pertama yang menyokong..biarpun aku sendri merokok tapi aku tetap sokong usaha-usaha yang boleh mengurang penghisap tegar ‘barang; merbahaya ini…

Tapi aku bukan nak cerita pasal benda ni..kebetulan semalam ketika aku baru saja pulang daripada kerja..berjalan la kaki menuju ke kereta yang aku letak jauh..aku terlihat sekumpulan pelajar..macam mana aku tau pelajar..sebab budak-budak ni pakai uniform sekolah..aku nampak pemandangan ‘biasa’ yang mungkin mengundang muak orang tengok..pelajar-pelajar ini memegang rokok..dah tentu menghisapnya..bukan sorang tapi hampir keseluruhan pelajar yang aku jumpa memegang rokok setiap satu..

Satu yang terlintas dalam kepala aku..budak-budak sekolah sekarang memang kaya..mungkin mengalahkan orang berkerja makan gaji..yang duk ‘lari bajet’ tiap-tiap bulan..mau tidaknya, sudah mampu untuk menghisap rokok sendiri tanpa perlu berkongsi seperti zaman-zaman ‘jahiliyah’ aku dulu..aku pun naik kaget melihat kumpulan itu yang kebetulan aku sendiri pun sedang memegang rokok..

Aku harap la dengan adanya usaha kerajaan ini dapat la membantu membanteras gejala advance budak zaman sekarang yang terlalu open air dalam hal rokok ni..satu ketika larangan penjualan rokok batang pun dah dikuatkuasakan menemui kegagalan dek akibat pekedai berdegil menjualnya secara terangan-terangan mahupun senyap-senyap..meskipun aku satu ketika pernah menjadi seperti budak advance ni tapi aku tidak mahu juga anak bangsa ini terus rosak..bukan apa, aku sekarang ni dah beringat, tapi budak-budak advance ni langsung tak beringat.

Di mana permintaan, di situ ada penawaran..asas ekonomi mudah yang boleh dikaitkan dengan benda ni..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

