Aku dan Noktah Telenovela

Gambar Hiasan

Gambar Hiasan

Setiap hari sejak enam bulan lalu, mata, telinga aku dihidangkan dengan telenovela ini..awalan, rentak ceritanya semua berkisar gembira, bersulam indah, berkait mesra..seperti dunia, ana yang empunya..yang duduk sekeliling pun turut menumpang sama..melonjak suka berbicara mengenai telenovela itu..

Tidak semua yang hidup itu sempurna..dalam suka pasti nestapa itu ada..warna telenovela itu mula bertukar rupa..kegembiraan kemudian diuji dengan kegusaran..tatkala pembohongan itu sudah mula dihidu..apabila talam bermuka dua..apabila kejujuran menjadi pertaruhan..wujud konflik telenovela yang sudah dapat dibaca..adegan air mata, bertepuk tampar menjadi paparan..

aku..masih lagi menonton telenovela itu..

Pengambaran telenovela itu masih diteruskan..babak demi babak seterusnya terus dipertontonkan..kali ini, aku turut menjadi pelakon dalam episod ini..baru saja jadi..maka, terbongkar keseluruhan skrip telenovela ini yang selama ini tidak ketahuan..maka, yang kabur semakin terang..yang terang semakin jelas, yang jelas semakin bersuluh..

Aku sebenarnya bosan dengan telenovela..cerita panjang berjela-jela..walhal kadang-kadang mata hati melihat ia hanya sekelumit masin garam saja..mungkin sekelumit itu bisa menjadikan kolam mandi di kondominium itu menjadi seperti air laut..aku tidak tahu..tapi telenovela ini akhirnya menemui pengakhirannya..watak utamanya meletakkan noktahnya setakat di sini saja..

aku..hidup perlu diteruskan..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

