Aku dan Sungai

cetek tak ??

cetek tak ??

Sungai cetek, penyeludup riang…macam best je bunyi headline berita nih..takpa la pakai Timur je, asalkan keluar, percayala orang kalau aku claim..

Kegiatan menyeludup di sempadan negara nih dah macam naik jelak orang nak bercerita..hebat macam mana sekalipun kawalan, mesti terlepas jugak..

Nak cerita pasal Sungai Golok dah jadi cetek..sebab benteng atau tebing yang masih lambat untuk dibina..tak tahu bila nak siap, bajet nak umum, tapi dok lagu tu gak..

sungai

Bila benteng tak buat, hakisan berlaku..bila hakisan berlaku, tebing sungai runtuh..bila tebing sungai runtuh, pasir atau tanah jadi mendap..bila tanah mendapat, sungai jadi cetek..ha..nilah kronologi masalah nih..tambah lagi..bila sungai jadi cetek, banjir besar mudah jadi..selain penyeludup jadi riang..hehehehe

sungai21

Yang hairan sebelah jiran kita punya cerdik, benteng dah buat..jadi, bila aliran sungai deras, hemtam tebing diorang yang kuat, boleh jadi berpatah balik ke tebing kita yang rapuh..jadi, lebih teruk tebing kita runtuh berbanding sebelah sana..

Saja aku cari angle cerita seperti headline..untuk buat cerita baru, jadi boleh pakai..kebetulan anggota Batalion Kedua Rejimen  Sempadan, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) ada maklumkan masalah ini..

Terima kasih untuk Ketua Kompeni C, Mejar Roszami Yaacob yang memberi maklumat dan beri kerjasama yang baik dalam memudahkan kerja aku..takut beb, dekat je, peluru M-16 confirm boleh sampai..

anggota-anggota Batalion Kedua Rejimen Sempadan Angkatan Tentera Malaysia sedang berkawal di Sungai Golok

anggota-anggota Batalion Kedua Rejimen Sempadan Angkatan Tentera Malaysia sedang berkawal di Sungai Golok

    • mywanfai
    • February 17th, 2009

    penyeludup yang pakai baju petak2 tu ke?? kwang3x

    • sebaliktabir
    • February 17th, 2009

    Biar betul bro…aku dah 10 tahun tak tengok Sungai Golok ni.. Lepas ni askar kita terpaksa bergolok berparang la nak atasi penyeludupan dan pencerobohan. Seingat aku kerbau balau pun tenggelam lalu sungai ni… ish..ish…ish…

  1. wanfai: ha, tula abg penyeludup..mengikut sumber, dia lah penyeludup tersohor, tak pernah kantoin, tak pernah kena tangkap
    sebaliktabir: itulah hakikatnya…

    • Fahmi mi
    • April 25th, 2012

    Aku pernah bertugas d batalion tu.ms tu sungai golok x camtu.

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: