Archive for March, 2009

Aku, Zikir dan Ayat al-Quran

klt000018633

 

 

“Individu yang dirasuk atau histeria tidak dapat dirawat hanya dengan membacakan zikir atau ayat al-Quran sebagai kaedah utama. Ikhtiar lain perlu disertakan” – pakar terapi minda Aura Syifa’ dari Bandung, Indonesia, Rachmat Setiawan.

———————————————————————————————

Aku sebenarnya agak tertarik dengan kenyataan individu ini seperti yang tertera pada artikel di Kosmo! hasil penulisan Hamzah Abdul Hamid..aku baca sampai habis artikel ini..

Berfikir aku..lama juga..nak dapat tangkap apa disebalik ayat-ayat diatas..apa yang cuba nak disampaikan oleh Rachmat..

Rachmat ini nampak gaya ye (seperti yang ditulis) tergolong dalam pakar ilmu hipnosis, kaedahnya terapi minda..caranya, dia akan membimbing pesakit untuk melawan segala bentuk gangguan makhluk halus atau sebarang sakit yang dihadapi..

Salah seroang rakannya, Noor Azizan Abdul Majid juga ada berkata, bacaan zikir dan ayat-ayat suci tidak dapat diproses oleh seseorang pesakit yang terlalu hanyut dibawa emosi akibat pengaruh ‘entiti’ tersebut.

“Ayat-ayat suci al-Quran bersifat preventif sebelum berlakunya sebarang kecelaruan jiwa yang mungkin disebabkan oleh gangguan entiti,” kata Noor Azizan

Betul apa yang dimaklumkan oleh Rachmat dan Noor Azizan..malah, melalui kaedah zikir dan ayat al-Quran, benda yang sama juga dilakukan..

Sebelum terkena, manusia perlu mendampingi al-Quran..rajin bertasbih, berzikir, bertahmid..mudah kata, macam pendinding diri..

Selepas terkena, benda yang sama juga perlu dilakukan..selain keperluan untuk pendinding diri, ia juga akan bertindak sebagai terapi minda..jiwa jadi lebih tenang, yakin, tabah, sabar, berani..dekat diri dengan agama, ingat Tuhan selalu, takkan jiwa dan minda boleh jadi serabut..melainkan buat cara salah la..

Aku pernah lihat Expose Mistik di Astro..ada satu kes di Kedah kalau tak silap..mangsanya, remaja perempuan yang ‘terkena’..entiti itu melalui  dialog dengan orang yang mengubat gadis ini katanya, sukar untuk menguasai sepenuhnya remaja itu..tau apa sebabnya..remaja ini suka sangat membaca al-Quran..mudah kata, selepas berjaya disembuhkan, orang yang tukang mengubat gadis ini menyuruh dia jangan tinggalkan amalan tersebut..

Bagi sesiapa yang pernah terkena, satu ‘lubang’ akan tertinggal pada jasad..iblis dan syaitan atau makhluk-makhluk lain yang sama jahat akan memasuki lubang yang sama jika mahu melakukan perkara yang jahat..

cara untuk menutup atau menghalang daripada ‘terkena’ semula, Zikir dan al-Quran adalah teman seumur hidup..amalkan…nasihat ini pernah diberikan oleh Ustaz Rashid kepada aku..dulunya dia pegawai agama Penjara Kajang..yang juga salah seorang anak buah Profesor Harun Din dari Darul Syifa’…

Aku tidak berniat untuk mempersoalkan kaedah rawatan pakar di atas..biar dia dengan cara dia..aku tetap hormat dia..tiada salah apa yang dia cubat lakukan..

Cabuk hanya berkongsi idea saja..

Advertisements

Aku dan Pemenang Pemilihan UMNO

ne_071

Agak segar mata memandang potrait-potrait di atas..terasa halus hembusan angin menerpa muka..terbau wangi haruman itu..jelas kedengaran percakapan itu..sejuk seketika hati..biarlah perasaan itu bercampur gundah-gulana, serabut pertanyaan, jangan ia terus menjadi punca negatif..

Tahniah kepada yang menang dalam pemilihan kali ini..usaha keras anda berbayar…kepada yang tak berusaha, yang kalah, jangan jadi pula anjing menyalak bukit..ingat pesan orang tua, rapat saf anda…

Aku dan Keputusan

Di sudut kedai kopi, diluar dewan yang hebat itu, dua sahabat sedang rancak berborak…Hakim dan Luqman hangat memperkatakan tentang satu keputusan..namun, Luqman banyak mendengar buah butiran daripada Hakim yang nampak macam seronok bercakap..Luqman hanya banyak diam, sugul..

Hakim: Kau ni kenapa..macam orang kalah judi lak..monyok saja..bukan kau yang bertanding pun..

Luqman: Aku kecewa..sangat kecewa..bengang pun ada..tak sangka nak jadi jugak..walaupun sudah dijangka, tapi kenapa la jadi..entah la..

Hakim: jadi, jadi, jadi..dok ulang benda yang sama..apa hal kau nih..

Luqman: Tak sangka apa yang aku jangka jadi kenyataan..inila yang paling aku pantang..kadang-kadang kita cuba nak elak apa yang kita jangka tu jadi..tapi tetap jadi gak..

Hakim: Macam tengok bola gak..macam MU..nampak macam nak kalah, tiba-tiba boleh jadi menang..kena terima hakikat lah..best man win la brother..

Luqman: Wei…bola tu lain..main adil..ade pengadil..ada key player..ini tak..biar tak nampak secara zahirnya tapi semua orang ble bau..bangkai tu berbau busuk sangat..satu pelusuk kampung boleh pengsan terbau..Aku malu betul bila tengok keputusan tuh.mula-mula kalau tengok paten, nampak macam nak berubah..alih-alih, kononnya sebab setiakawan, keputusan tuh kalau orang tak tau pun takpe…dah boleh jangka..

Hakim: Uiii..kasar ayat kau ni..bersopan sikit..kau kan orang Melayu..

Luqman: orang Melayu memang sopan..dah jadi macam ni, siapa-siapa pun boleh nak melenting.. tak terima..kau nak tengok bangsa kau sendiri musnah disebabkan keputusan yang kita tengok hari nih..aku tak sanggup..yang peliknya lagi, orang lain ada yang jadi pak sanggup..nak gak keputusan yang macam nih..

Hakim: takpa la bro..semua tuh sesiapa pun tak boleh jangka..jangan negatif thinker sangat..bagi peluang..tengok macam mana, manfaat atau tidak keputusan nih..kita perlu jalan ke depan..tegak, bersih..

Luqman: tegak tuh dah tentu..bersih tu, aku tak berani la nak kata..

Hakim: Kau nih, nak kena ke ‘dalam’ ke..jangan cabai sangat mulut..jangan kata kita ngan binatang je ada telinga, kerusi meja, dinding lantai, pinggan cawan pun ada gak..hahahahhaaa..

Luqman: Biar la, aku suka nak bercakap..bukan benda yang tak betul..kenapa perlu takut..kepada yang tak boleh dengar, tutup telinga la wei..jangan malu nak telan ludah sendiri, hakikatnya memang nampak..

Hakim: makin kuat kau ni merepek..jom..siapa nak bayar nih..

Luqman: Kau ni, lagi mau tanya..gang kat dalam tuh dah berkepuk poket, jual saja nama puak-puak tuh..

Hakim: (senyap) sambil geleng kepala..

Aku dan Penyeludup

kkb000012691

Makin naik ‘toncang’.

Bukan setakat ‘menggila’ dengan aktiviti membawa masuk  barangan secara haram tetapi penyeludup kini lebih berani  sehingga mengancam nyawa anggota penguatkuasa apabila  mereka terdesak.

Operasi Octopus Khas yang dijalankan oleh Pasukan Gerakan  Marin (PGM) Pengkalan Kubor malam kelmarin hampir men cederakan empat anggota PGM apabila mereka ‘diserang’  penyeludup.

Pegawai Pemerintah PGM Pengkalan Kubor, Deputi Supri tenden Tan Cheng San memberitahu, operasi tersebut bermula  kira-kira pukul 7 malam di sekitar pengkalan haram Kuala  Jambu, dekat sini.

Menurutnya, tiga jam kemudian anggotanya mengesan tiga  buah bot enjin galah yang dinaiki sembilan lelaki warga Thailand  cuba masuk ke perairan negara dengan membawa masuk beras  pulut yang disyaki cuba di seludup.

“Bot PAC 817 berjaya memintas salah sebuah bot penyeludup  tersebut dan ketika kita cuba mendekatinya, tiga penyeludup  tersebut bertindak agresif dengan cuba memukul anggota  dengan menggunakan pendayung dan senjata berbahaya seperti  kayu dan besi.

“Bagaimanapun, bot tersebut berjaya ditahan dan tiga lelaki  tersebut telah melarikan diri dengan terjun ke dalam sungai dan  berenang ke negara jiran,” katanya ketika ditemui semalam.

Tambahnya, hasil pemeriksaan pihaknya berjaya menemui  1,350 kilogram beras pulut yang dianggarkan bernilai  RM4,320.

Katanya, insiden tersebut tidak berakhir di situ apabila  sebuah lagi bot milik PGM cuba masuk ke kawasan tersebut  untuk memberikan bantuan telah ‘diserang’ oleh sekumpulan  lelaki.

“Ketika PAC 31 cuba masuk, lima anggota yang berada  didalam bot tersebut telah diserang oleh sekumpulan lelaki  terdiri daripada 40 orang yang berada di tebing sungai di  sebelah Thailand.

“Mereka telah melastik dan membaling batu ke arah anggota  dan bot milik PGM sehingga memaksa anggota yang berada  didalam bot terpaksa bersembunyi di sebalik kabin bot,” ujar nya.

Jelasnya, kejadian tersebut menyebabkan dua buah bot PGM  terperangkap dan terpaksa meminta bantuan logistik daripada  Pasukan Gerakan Am (PGA) untuk membawa pulang barang  rampasan termasuk bot penyeludup.

“Saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada Pegawai  Pemerintah Batalion 7, PGA, Supritendan Mohamad  Khalid  Wahab yang turut turun padang membantu kami semua.

“Ini merupakan kejadian kedua bagi tahun ini, selepas ke jadian pertama pada Februari lalu apabila penyeludup cuba  merempuh bot yang dinaiki anggota PGM,” ujarnya.

Aku dan Menjaga Baby

haaa…haaa…aku suka tengok gambar yg aku baru dapat nih..terima kasih pada ex-coursemate aku, Siti Hajar Esa yang hantar emel..ade gak bahan yang nak update dalam cabuk..

image001

image002

image005

image007

image015

image017

image020

image024

ada banyak lagi sebenarnya..berbelas-belas gambar..nanti aku upload kan kemudian..

Aku dan SPRM

sbh000008377

Langgar etika dan disiplin parti, bukan kes jenayah..

antara butiran kenyataan daripada Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan mengenai laporan yang dibuat terhadap beberapa pemimpin UMNO yang dikenakan tindakan disiplin dan melanggar etika baru-baru ini termasuk Naib Presiden yang juga Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam…

lama juga serebrum cabuk aku ni mendengung memikirkan kenyataan ini..ke aku ni sengaja nak cari pasal, nak cari salah orang saja..

Mengikut kefahaman yang mudah, beberapa ahli UMNO yang dikenakan tindakan baru-baru ini masing-masing terlibat adalah POLITIK WANG..menambahkan kefahaman lagi, POLITIK WANG adalah sama dengan RASUAH..

kalau mengikut kefahaman melalui kenyataan lanjut dari Ahmad Said, RASUAH adalah kes jenayah..

Mungkin..mungkin..mungkin..yang berbeza di sini adalah KES ini berlaku dalam UMNO…yakni PARTI..bukan di luar membabitkan kerajaan PUSAT atau kerajaan NEGERI..

dalam pemahaman mengenai RASUAH seperti mana yang pernah dimaklumkan oleh seorang PENGARAH SPR duli (sebelum bertukar menjadi SPRM), sama ada pemberi, penerima, pendorong atau suku sakatnya, semua boleh disabitkan kesalahan..yakni didakwa..

umum sendiri maklum, ada juga ahli UMNO yang didakwa di mahkmah yakni di luar bidang kuasa PARTI..sebaliknya tiada tindakan dikenakan oleh pihak dalaman PARTI..di sini pun timbul hairan..melalui borak-borak orang yang lebih senior dari CABUK, katanya tiada laporan yang dibuat..katanya dalam kiasan yang mudah, polis tak siasat kalau tiada laporan dibuat..

Sementelah itu juga terkeluar kenyataan daripada Datuk Seri Hishamudin suruh siasat semua ahli, semua orang..

Weiii laaa..susah aku nak jadi cerdik macam ni..lamo dok piki, tok gak mari-mari idea nih..apo la yang tak kono dengan palo den ni..nak kato tak belajar tinggi, fakulti den dulu ado la lif..naik tanggo lotih..tinggi bangunan tuh..poning la gini..

Aku dan Islam

Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan bangku kuliahnya di Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya. Selain belajar, dia juga seorang jurudakwah Islam. Ketika berada di Amerika, dia berkenalan dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah s.w.t. memberinya hidayah masuk Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di Amerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut. Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja. Mula mula dia keberatan, namun kerana desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka.

Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan lantas kembali duduk. Di saat itu, si paderi agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata, ‘Di tengah kita ada seorang Muslim. Aku harap dia keluar dari sini.’ Pemuda Arab itu tidak bergerak dari tempatnya. Paderi tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun dia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya paderi itu berkata, ‘Aku minta dia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya.’ Barulah pemuda ini beranjak keluar.

Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang paderi, ‘Bagaimana anda tahu bahawa saya seorang Muslim?’Paderi itu menjawab, ‘Dari tanda yang terdapat di wajahmu.’

Kemudian dia beranjak hendak keluar. Namun, paderi ingin memanfaatkan kehadiran pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan agamanya. Pemuda Muslim itupun menerima tentangan debat tersebut.

Paderi berkata, ‘Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda harus menjawabnya dengan tepat. ‘ Si pemuda tersenyum dan berkata, ‘Silakan!’

Sang paderi pun mulai bertanya, ‘Sebutkan satu yang tiada duanya, dua yang tiada tiganya, tiga yang tiada empatnya, empat yang tiada limanya, lima yang tiada enamnya, enam yang tiada tujuhnya, tujuh yang tiada delapannya, delapan yang tiada sembilannya, sembilan yang tiada sepuluhnya, sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh, sebelas yang tiada dua belasnya, dua belas yang tiada tiga belasnya, tiga belas yang tiada empat belasnya.’

‘Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh! Apa yang dimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya? Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam surga? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyukainya? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!’

‘Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diazab dengan api dan siapakah yang terpelihara dari api? Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang diazab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu?’

‘Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar! Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua di bawah sinaran matahari?’

Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan keyakinan kepada Allah.

Setelah membaca ‘Bismillah…’ dia berkata,

-Satu yang tiada duanya ialah Allah s.w.t..

-Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah s.w.t. berfirman, ‘Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami).’ (Al-Isra’: 12).

-Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.

-Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur’an.

– Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.

-Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah s.w.t. menciptakan makhluk.

-Tujuh yang tiada delapannya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah s.w.t. berfirman, ‘Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang.’ (Al-Mulk: 3).

-Delapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy ar-Rahman. Allah s.w.t. berfirman, ‘Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit. Dan pada hari itu delapan orang malaikat menjunjung ‘Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka.’ (Al-Haqah: 17).

-Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu’jizat yang diberikan kepada Nabi Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim paceklik, katak, darah, kutu dan belalang.*

-Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah s.w.t. berfirman, ‘Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali lipat.’ (Al-An’am: 160).

-Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi Yusuf .

-Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu’jizat Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah, ‘Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman, ‘Pukullah batu itu dengan tongkatmu.’ Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air.’ (Al-Baqarah: 60).

-Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya.

-Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah waktu Subuh. Allah s.w.t. berfirman, ‘Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai menyingsing.’ (At-Takwir: 18).

-Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS.

-Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam surga adalah saudara-saudara Nabi Yusuf, yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, ‘Wahai ayah kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala.’ Setelah kedustaan terungkap, Yusuf berkata kepada mereka, ‘Tak ada cercaan terhadap kamu semua.’ Dan ayah mereka Ya’qub berkata, ‘Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.’ (Yusuf: 98)

-Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara Keldai. Allah s.w.t. berfirman, ‘Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara keldai.’ (Luqman: 19).

-Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam, Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.

-Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim.. Allah s.w.t. berfirman, ‘Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim..’ (Al-Anbiya’:69).

-Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab dengan batu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah Ashabul Kahfi (penghuni gua).

-Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu Daya Wanita, sebagaimana firman Allah s.w.t. ‘Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar.’ (Yusuf: 28).

-Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah sinaran matahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang hari.

Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslim tersebut. Kemudian dia pun mula hendak pergi. Namun dia mengurungkan niatnya dan meminta kepada paderi agar menjawab satu pertanyaan saja. Permintaan ini disetujui oleh paderi.

Pemuda ini berkata, ‘Apakah kunci surga itu?’

Mendengar pertanyaan itu lidah paderi menjadi kelu, hatinya diselimuti keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Dia berusaha menyembunyikan kekuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba mengelak.

Mereka berkata, ‘Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan semuanya dia jawab, sementara dia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun anda tidak mampu menjawabnya!’

Paderi tersebut berkata, ‘Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku takut kalian marah.’

Mereka menjawab, ‘Kami akan jamin keselamatan anda. ‘

Paderi pun berkata, ‘Jawapannya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah , Wa Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah. ‘

Lantas paderi dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk agama Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka dengan Islam melalui tangan seorang pemuda Muslim yang bertakwa .