Aku dan Yin

105656759l

Teringat aku kat budak bertuah sorang nih bila aku belek gambar-gambar lama..Muhammad Nazrin Shamsul Ghazali atau lebih dikenali sebagai Yin..kisah yang pernah menggemparkan negara satu ketika dulu..selepas itu, baru terturutan kes penculikan dan pembunuhan kanak-kanak seperti Nurin (kes masih dalam siasatan polis) termasuk Sharlinie yang sehingga hari ini masih tidak dapat dikesan..

Sedikit kronologi mengenai Yin..

31 Mac:

2.00 petang – Muhammad Nazrin Shamsul Ghazali atau Yin hilang ketika bapanya sedang mencuba pakaian di bilik persalinan di Kompleks Membeli-Belah Sogo, Kuala Lumpur. Ketika itu, ibunya sedang mengawasi adiknya, Mohd. Nazmi, 4.

2 April:

Keluarga membuat laporan polis di Damansara mengenai kehilangan Yin .

6 April:

MCA tawarkan RM2,000 kepada sesiapa yang menemui atau beri maklumat mengenai Yin .

7 April:

*Pencarian oleh ibu bapa dan sanak saudara serta sahabat handai keluarga Yin di sekitar ibu negara terutama Kampung Baru, Keramat dan Ampang.

*Persatuan Pengguna Islam Malaysia tawar ganjaran RM2,000

8 April:

* Bapa Yin sedih kerana banyak panggilan dan SMS palsu diterima sehingga menyukarkan pencarian.

*Jumlah ganjaran meningkat kepada RM15,000. Tambahan RM6,000 daripada seorang usahawan, Sufian Kasim, 40, dari ibu negara manakala Rahimuddin Md. Harun, juga usahawan, dari Port Dickson menjanjikan RM5,000.

* Ketua Biro Aduan dan Perkhidmatan MCA, Datuk Micheal Chong terima panggilan misteri memberitahu mengenai Yin .

9 April:

* Kegembiraan Shamsul Ghazali mengenai khabar penemuan anaknya di Imigresen Putrajaya cuma seketika apabila kanak-kanak itu cuma seiras anak sulungnya itu.

* Pengurusan Kompleks Membeli-Belah Sogo menafikan kelemahan kawalan keselamatannya sehingga menyebabkan Yin hilang.

10 April:

Kehilangan Yin yang masuk hari ke-11 mula dikaitkan dengan sindiket menggunakan kanak-kanak sebagai pengemis.

11 April:

Seorang wanita bernama Yati mendakwa dia mendapat maklumat Yin ada bersama empat lelaki di Tumpat, Kelantan dan akan dibawa ke Myanmar dalam masa terdekat.

12 April:

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan mengarahkan polis Kelantan mengedarkan poster Yin ekoran maklumat bahawa kanak-kanak itu ditemui di Tumpat. Polis Malaysia juga akan bekerjasama dengan polis Thailand untuk mengesan Yin .

13 April:

Ibu Yin merayu supaya tidak perlu ditambah ganjaran kerana bimbang anaknya itu akan hanya dipulangkan apabila wang ganjaran semakin banyak.

14 April:

* 2.00 petang – Bapa Yin dihubungi seorang lelaki yang memberitahu mengenai Yin ada di Sentul Pasar, Kuala Lumpur. Ketika itu beliau berada di Ipoh. Beliau mengesahkan kanak-kanak itu sebagai Yin selepas menyuruh lelaki itu meminta Yin menyanyikan sebuah lagi yang anaknya selalu nyanyikan. Beliau kemudian berkejar ke Kuala Lumpur.

* 6 petang – Yin diserahkan oleh lelaki berkenaan kepada bapanya di Balai Polis Dang Wangi.

tragik bukan..paling tragik sekali apabila kemunculan watak Noor Shida Nur Islam dan suaminya, Abdul Rahman Ali Rahman, pasangan Myanmar yang penuh misteri.macam-macam orang sebut pasal pasangan ini..

Paling aku nak gelak apabila ada orang-orang marahkan mak bapak yang tidak mengenang jasa sebab marahkan pasangan Myanmar ini yang dikatakan menggunakan Yin untuk tujuan mengemis..hahahahahaaaa…terpacul ayat-ayat tak menyenangkan daripada mak bapak Yin bila dilatah oleh soalan..kelakar betul aku kenangkan orang-orang yang tak tahu selok belok surat khabar..

Gambar di atas diambil ketika Yin sekeluarga mengunjungi pejabat tempat aku bekerja..secara EKSKLUSIF bersama aku dengan anak buah aku, Norlida Akmar Idros..hehehe..jangan marah ye..memang ligat Yin ni..bagi saja pen, kertas, memang habis dia conteng..

Apa-apa pun aku bersyukur Yin dapat ditemui..harap-harap kes yang lain tuh yang masih tertunda, cepat-cepat lah selesai..Amin..

    • abgzel
    • March 6th, 2009

    erm ko agak2 sapa yg amik gambar ni bro…

  1. aku pun dh lupe..An kot yg petik..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: