Aku dan Kuda

Babak Pertama

ingat semua murid-murid, pasang kuda-kudanya..pesan Pendekar Mustar kepada Ramlee, Sudin dan Aziz ketika memulakan pembelajaran dalam ilmu persilatan..

Kuda-kuda..bahagian kaki hingga ke pinggang..kekuatan dalaman yang dipusatkan ke bahagian ini..Kenapa penting kuda-kuda ini..sebab ia adalah asas pertahanan..jika kukuh kuda-kuda anda, maka kuatlah pertahanan anda..

Cuba buat posisi kuda-kuda then suruh orang sepak kaki..kalau betul kukuh, sikit pun tak gerak, tak tumbang, tak rebah, tak jatuh..

river-1

rujukan

Babak Kedua

Kuda adalah antara haiwan yang terpantas di atas muka bumi ini..cuba lari dengan haiwan ini, aku rasa Usain Bolt mau terjelir lidah nak kejar balik bila kena tinggal..lagipun semua kekuatan enjin kenderaan terutama kereta diukur dengan kuasa kuda..horsepower..lambang kereta Ferrari pun pakai kuda..

ferrari_logo

rujukan

Babak Ketiga

Kau ni memang nafsu kuda..gopoh, tak kena tempat, tak menyempat..alamak, tak pasal-tak pasal dalam bab nafsu pun haiwan ini terlibat..kenapa, mungkin sifat jantan kuda yang dikenali buas, jadi ada yang menyamakan sifat manusia yang melulu dengan haiwan ini..

foto145

rujukan

Bab Keempat yakni yang penghabisan

Melayu diperkuda melawan Raja. Headline berita di Kosmo! (dapat naskahnya hari ini sebelum terlambat)..

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah kesal mengenangkan ada orang Melayu membiarkan diri diperkuda dan diperalatkan oleh pihak tertentu dengan tujuan mempersoalkan kedudukan kaun dan raja mereka sendiri.

Golongan itu dianggap oleh baginda sebagai manusia yang sudah lupa kepada asuhan sejak zaman nenek moyang yang menekan peri pentingnya adak istiadat, budi pekerti, bersopan santun dan muafakat.

“Di atas landasan inilah maka orang Melayu disegani dan dihormati tetapi di mana orang Melayu sekarang,” titah baginda.

sbl000008119

babak Cabuk..

Aku mahu gabung babak pertama hingga ketiga disokong dengan babak keempat untuk buat filem pendek..

Kuda-kuda Melayu sudah tidak kukuh..jangan kata kena sepak, kena jentik, dah mula nak tumbang..Kelajuan orang Melayu ada yang bertambah, ada yang berkurang..yang bertambah, bila nampak kuasa, yang kurang, lembab bertindak atas situasi..Nafsu orang Melayu, memang macam kuda..asyik saja memuncak..hala tuju, entah ke mana..

Sedarlah semua titah baginda Sultan Selangor..pulanglah ke pangkal jalan..semangat Melayu perlu ada..Agama anutan jadi kekuatan..Islam tetap Satu, bersatu dalam Kemelayuan..

  1. bro
    dalam banyak-banyak kuda, aku suka lagu kuda hitam yang hetty koes endang nyanyi tu, gerek sih!

    bila dengar lagu tu, aku terus pasang kuda-kuda, then aku ambil pil kuda sebelum memperkudakan bini aku

    yang tak best tu bini aku leh cakap aku kuda kayu, esok tu aku terus merajuk, tapi tak lama coz dia pujuk dan masakkan aku ikan baraccuda!

  2. ha..aku lupe tang tu la beb..best gak kalu masuk dlm entry aku tuh..

    • sebaliktabir
    • March 10th, 2009

    No komen…bro SAK dah komen..hehehe..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: