Aku dan Tambah Masalah

Hidup ni kalau takda masalah..tak sah..takda cabaran..takda seri..tak meriah..takda hang-hang semua jadi celik, cerdik berfikir..betul bukan..

Masalah akan kekal sebagai satu masalah sehingga ia berjaya diselesaikan..tapi apabila ia bertambah, ia akan menjadi lebih parah..faham ke tak ayat nih..betul ke aku cakap..

Aku bagi contoh..masalah untuk mengulangkaji pelajaran..sebab susah nak fokus sebab suasana tak tenteram..jadi, untuk selesaikan..kau pilih untuk mengulangkaji pelajaran di perpustakaan, sebab sunyi, aman..ini masalah kekal sebagai masalah sehingga ia diselesaikan..

Sebaliknya, apabila kau tak dapat ulangkaji pelajaran, sebab suasana bising dek hura-hura orang dalam rumah bercakap riuh sekampung, pastu kau bergaduh dengannya orang itu, sampai nak putus kawan, itu namanya menambah masalah..haaa..betul ke ni..

Aku bagi contoh lain..yang agak popular..

seorang suri rumah di Penang membunuh dua orang anaknya sebab tertekan dengan masalah perkahwinan dengan suaminya..dipercayai marah apabila mengetahui si suami mahu kahwin lain..ha..di sini jelas bukan..masalah yang ditambah..

lagi..

Seorang lelaki yang kurang hensem merogol seorang wanita yang tidak cun setelah minum arak berbotol-botol di sebuah kelab malam..dipercayai lelaki muda itu melakukan hubungan seks tanpa rela dengan tanpa sedar ekoran tahap alkohol yang tinggi..ha..ni bukan setakat tambah masalah, kalau laki itu orang Islam, maka, tambah lagi dosanya..

nak lagi..

Seorang boyfriend menyepak terajang seorang lelaki yang dipercayai bacul lagi berlagak hensem sehingga mampus setelah mengetahui dia ‘bermain’ dengan girlfriend ye..itupun selepas si girlfriend ye yang gatal dok cari laki itu..ha..ini pun jelas menambah masalah..nampak bukan..tak pasal kau jadi penjenayah..

 

KKB000013593

Sebenarnya, Cabuk nak kaitkan dengan satu kes di Mahkamah Sesyen Kota Bharu semalam…yang boleh disimpulkan seperti tajuk entry di atas..mahupun penjelasan yang entah apa-apa, dengan panjang lebar..

Seorang tukang rumah berusia 44 tahun dihukum penjara 17 tahun dan 10 sebatan oleh mahkamah selepas mengaku bersalah atas dua pertuduhan melakukan sumbang mahram sehingga anak daranya melahirkan zuriat.. 

aduh..sedihnya..mula-mula dengar, macam haruan makan anak..betul tak..tapi bila baca fakta kes..lain pula tafsiran, undang pelbagai pertanyaan..

Mengikut fakta kes, si ayah sedang tidur di sofa yang terletak di ruang tamu rumah sebelum dikejutkan anaknya..lalu mengajak si ayah masuk ke dalam bilik dan tututttt…tututtt..tututt…perkara yang sama diulangi selepas dua hari kemudiannya..

haaa..pelik bukan..tapi ini yang aku baca dalam fakta kes..kalau salah, makna ye polis tuh sure ngantuk takpun tersilap telan pil kuda masa ambil laporan daripada mangsa..hehehee..gurau saja..IO kes ni, boleh tahan…

berkali-kali aku tanya Timbalan Pendakwa Raya, betul ke fakta kes nih..dia angguk saja..”Sumbang mahram ni, makna ye, hubungan yang rela..kalau sebaliknya, dah jadi jenayah rogol…tak kira siapa yang buat..

Tengok..ini yang paling jelas apabila ada masalah, ditambah lagi dengan masalah..anak mengajak ayah ke dalam bilik, itu masalah..ayah melakukan hubungan seks dengan anak selepas di ajak ke dalam bilik, itu tambah masalah..

mungkin iman manusia itu tipis..jadi, janganlah kita jemu ingat pada Tuhan..mintak kuatkan iman kita..bersyukur dengan-Nya..

    • mywanfai
    • June 20th, 2009

    apa nak pelik… dunia dah terbalik, kita hidup di akhir zaman…

  1. ha..betul la ckp ko tuh..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: