Aku dan Orang Tua

Satu petang di rumah orang-orang tua..2 sahabat sedang berborak..

 

Si Bangka A: Sedar-sedar dah setahun kita masuk rumah ni kan..engkau ingat lagi tak?

Si Bangka B: mestilah ingat..mana boleh lupa..

Si Bangka A: Aku tengok kau ni, semua cukup..pakaian cantik-cantik..emas ko..boleh tahan..cantik baju kau pakai nih..

Si Bangka B: kalau kau nak tau, ni anak sulung aku bagi..kain nih dia beli kat Europe…banyak lagi kalau engkau nak tengok dalam ‘robok’ kat bilik kita tuh..

Si Bangka A : Wah..hebat ko..ni ha, gelang emas ko ni nampak berat je..tebal lah.tengok tuh, siap ada tempa nama kau lagi..

Si Bangka B : Yang ni si angah bagi..bukan sebarang, kat kedai takde..kena tempah…

Si Bangka A : aku berkenan sangat tengok selipar kau..nampak cantik, selesa..

Si Bangka B : bukan selipar, sandal lah…jenama popular nih..harga pun bukan bawah seratus dua..anak aku si Acik beli, harga adalah dalam 3 ratus lebih..sandal saja dah harga nih..aku pun terkejut..bukan senang nak pakai sandal harga macam nih.

Si Bangka A: ha..tudung kau pakai memang ada ‘class’..nampak macam mak datin…

Si Bangka B : boleh lah tahan…anak aku yang bongsu suka belikan aku tudung..kalau kau tengok betul, semua buat tangan..

Si Bangka A : wah..wah..beruntung kau ye..semua anak-anak kau sayangkan kau..macam-macam dibeli ye..semua lak benda mahal-mahal..

Si Bangka B : mau tak sayang..apa saja aku suruh buat, ikut saja..apa yang aku nak, semua diikutkan..tiap-tiap tahun, sampai masa Hari Ibu, diorang sah bagi ucapan..hari  jadi aku pun sama..tu yang banyak hadiah, takpun barang-barang dibelikan..

Si Bangka A : memang kau ibu yang sangat beruntung…tapi kan..mana anak-anak kau sekarang..macam mana kau boleh masuk rumah nih..

Si Bangka B : Semua anak-anak aku hidup lagi tapi masing-masing tak nak jaga aku..jadi semuanya bincang, hantar aku kat sini..takpa la..asalkan diorang ingat aku masa Hari Ibu dan Hari Jadi aku..bagi aku hadiah..

Si Bangka A : a’ah..betul lah tuh..(dalam hati sambil geleng-geleng kepala – apa nak jadi dunia sekarang nih, MATERIALISTIK)..

  1. Erkk! Ade jugak camnie ke?
    Realiti?? hurmm…

    • sebaliktabir
    • June 26th, 2009

    Ibu tak minta semua tu sebenarnya..
    Ibu tak kisah kalau kamu bagi ibu RM10 sebulan sekalipun..
    Ibu tak kisah kalau kamu hanya bawa pisang goreng melawat ibu..
    Semua ibu tak minta..Ibu tak mau apa-apa daripada kamu..
    Ibu hanya minta perhatian dan kasih sayang serta doa’ anak-anaknya..

  2. balkidz: ya..realiti yg menyakitkan..
    sebaliktabir: itu sebaik ibu..

  3. Satu cerita pelbagai mesej..sedih ada..lawak pun ada…hehehehe!!!

  4. selamat datang ke blog aku..hehehe..selamat dtg juga ke alam blog..muahahaha..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: