Aku dan Darah Muda

Lama aku pendam rasa amarah ini rupa-rupanya..mula-mula malas nak ambil ‘port sangat..aku biarkan saja..tapi darah muda aku masih lagi mengalir, aku sendiri ingat dah ‘salin’ dengan darah lain..ada lagi rupanya..

darah yang biasa orang rujuk kepada golongan muda ini ‘tersirap’ ketika tatkala kesabaran aku benar-benar teruji dek satu peristiwa yang aku boleh kategorikan ‘klasik’..cerita ini agak kelakar, sinis, ‘tricky’, suspens dan menyakitkan hati..

Tuhan memberi ‘peluang’ kepada aku dan rakan-rakan yang lain untuk ‘membela’ seorang umat yang boleh aku dikategorikan sebagai ‘Orang Kurang Upaya’ (OKU)…lama juga umat ini dibelai dengan penuh kasih sayang..segala ilmu dicurah, segala ‘wang ringgit’ ditabur’, segala nasihat diberi, segala bimbingan ditunjukkan..

Biarpun kadang-kadang darah muda mendidih dek perangai umat ini tapi masih lagi rakan-rakan aku boleh bertahan..kesilapan ditegur dengan penuh kasing sayang..cuma satu peristiwa yang berlaku baru-baru ini, rakan-rakan Cabuk tak mampu untuk menahan lagi rasa meluap-luap darah muda ini menggelodak..

OKU ini dipercayai sudah tikam belakang..meskipun bermati-matian mempertahankan penipuan tahap FBI dan CIA ejen tengah undercover, aku boleh jangkakan dia hebat sebagai pemutar skru belit..masakan tidaknya, pokok tak kan bergoyang kalau angin tak menderu..paling busuk pun, ada manusia yang tengah goncang pokok tuh..

Nama rakan-rakan aku sudah menjadi busuk dek sebab hanya dengan satu panggilan yang disambut oleh umat yang kami bela ini..tak tahu apa yang disampaikan tapi hasilnya bukan sesuatu yang molek..eh, umat0umat kat dunia nih suka sangat ke nak bercerita pasal baik orang..

Ketika sesi soal siasat yang dijalankan oleh rakan-rakan Cabuk di kedai kopi Pak Ya (mujur bukan dalam gelap) umat ini masih berkeras untuk tidak mengakui kesilapannya..aduh, Tuhan saja yang tau bagaimana kesabaran rakan-rakan Cabuk yang rata-rata masih berdarah muda dipermainkan..termasuk Cabuk, hampir saja darah muda ini mengarahkan kerusi, cawan dilemparkan ke muka mamat nih..kaki dan tangan seperti ringan saja mahu dihanyunkan..

Setelah berlembut, aku cuba bermain ‘keras’..nyata keteguhan mamat ini tidak tergugat..aku memang salute umat ini..macam James Bond dalam sekuel Tomorow Never Dies..memang Tuhan selamatkan kau petang tuh..silap-silap lunyai kau dikerjakan dengan Tukang Canang dan Cabuk..

Peringatan ini aku lemparkan pada OKU ini sebagai tanda tamat sesi soal siasat petang itu..gang lain dah tak larat nak bercakap pakai mulut..sebab masing-masing dah terfikir nak bercakap pakai kaki dan tangan..

Kau bebas buat apa saja lepas ini..kewujudan kau, kedatangan kau, masih tidak lagi dinafikan..malah dialu-alukan..kau tetap akan dilayan seperti biasa..kau boleh tikam dari belakang..buat apa saja yang kau fikir boleh capai matlamat yang kau cari..tapi ingat, jangan sampai tikaman kau itu dirasa oleh aku dan yang lain-lain..ketika itu, bukan saja kau, aku pun berdoa babak-babak seterusnya berjalan dengan baik..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

