Aku dan Ramadhan Yang Sia-Sia

Ramadhan akan tiba tak lama lagi..rasa macam kejap je..sedar tak sedar, aku sendiri dah 2 tahun di bumi Cik Siti Wan Kembang (Kelantan)..

Ini mungkin entry terawal aku bersempena bulan yang penuh berkat ini..saja, kebetulan datang idea mengenai tajuk entry di atas..hasil sesi muhasabah diri dengan seorang pelajar Kedoktoran Syariah UKM atau lebih dikenali dengan panggilan Ustaz..aku sendiri tak tau nama ye meskipun sudah mesra berborak..

Ustaz datang ke rumah mertua ku untuk mengajar mengaji keluarga ini..jadi, kadang-kadang, bila selesai tugasnya, ada perkara mengenai agama yang akan dibincangkan…aku suka borak pasal agama..tambah ilmu..

Semalam..ustaz mengajukan soalan mengenai persiapan menyambut Ramadhan..jarang bukan kita nak jumpa orang begini, bertanyakan soalan sebegitu..yang menjadi kebiasaan, soalan yang cukup popular, macam mana persiapan raya…

Borak punya borak, ada ilmu sedikit yang aku kutip..kira refresh balik apa yang berkarat dalam kepala ini..biarpun aku sendiri mengetahui mengenai perkara tersebut, aku sendiri lupa..jadi, aku mahu berkongsi di sini..untuk kebaikan bersama..

Ramadhan anda akan menjadi sia-sia apabila anda tidak melakukan 3 perkara ini sebelum ia (Ramadhan) tiba..

1. bagi anak-anak, mereka tidak memohon kemaafan kepada kedua ibu bapanya atas kesalahan masing-masing..

2. isteri yang derhaka, tidak memohon maaf kepada suaminya..

3.  jiran yang memutuskan tali kejiranan sehingga tidak menegur taulannya lebih dari 3 hari dan tidak bermaafan sesama mereka..

Rasulullah (saw) sangat kesal jika  perkara ini berlaku dan ia sewenang-wenangnya dilakukan oleh umatnya..maka, Ramadhan yang datang hanya tinggal sia-sia..

cantik bukan..aku rasa ramai yang tau benda nih cuma tak sedar..kalau diikutkan 3 perkara di atas itu ada dibuat oleh orang sekarang..tapi tau tak bila..sampai masa nak sambut Aidilfitri..terbalik pulak jadinya..perkara yang dituntut sebagai persiapan Ramadhan sebaliknya dijadikan persiapan Aidilfitri..

mudah saja..berdoyon-doyon la orang mintak maaf masa pagi raya..menangis la teresak-resak sampai merah mata..yang paling best, tak sampai 24 jam, bergasak balik..alahai dunia..

Aku sendiri lagi teruk, meskipun mengetahui perkara ini, kadang-kadang aku terlupa..satu ketika, aku kerap berbuat demikian kepada kedua ibu bapa aku..cuma sekarang, aku sering lupa..teruk la Cabuk..

jadi, sebelum Ramadhan ini menjadi sia-sia, beringat la saudara-saudara ku..termasuk la kau, Cabuk..

  1. Tazkirah..
    Bagus2..
    Kak Nor n baby oke x?Smoge sihat yer..
    Abg bile balik Klantan balik??

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

