Aku dan Penyokong Kelantan Yang Tak Pernah Serik

KKB000014470

(gambar kredit Zulhanifa Sidek – Utusan)

Walaupun aku dah lama tak cover bola sepak, aku ingat ada perubahan sedikit landskap pemandang mata bila mengadap Stadium Muhammad ke IV, Kota Bharu, Kelantan biarpun tak mengharap..

Alahai..nampaknya aku macam syok sendiri..betul la kata ‘saing’ klate aku..buat la lago mano, puak-puak sini payah baso…

Aku akui dalam perlawanan baru-baru ini menentang Pulau Pinang, memang ada yang tak kena dengan game..boleh dikatakan kedua-dua pasukan main hambar macam dah layak ke suku akhir.. dengan peel pemain yang lembik, sikit kena pegang, dah jatuh menggelumpur, berlakon sakit, memang boleh mengundang sakit hati..

Ini aku mengakui benar-benar..aku pun menyampah..tapi ia bukan satu alasan untuk penyokong-penyokong nak naik hantu..relax la kawan..macam baru sehari, pertama kali tengok bola..ini asam garam perlawanan bola..ambil saja contoh perlawanan di Liga Perdana Inggeris (EPL), senonoh je penonton..ada provokasi sekalipun, tak seteruk di sini..

Mercun di baling, botol dibaling..biasanya baling ke balapan atau padang..ini sampai FRU kena baling, pemain pun kena sampai pegawai fisio pun terbabit sama..alahai…

 

KKB000014468

(gambar Zulhanifa Sidek)

Kali pertama wei aku tengok orang bawa mercun bunga api yang naik tegak ke langit dalam stadium..gilo puak-puak demo..biso wei..maso den kt Selangor dulu, setakat mercun bola dah jadi satu kebiasaan..happening stadium ni bila mercun start bakar..

Selain penonton, aku secara terang-terangan tak berapa gemar dengan sikap baran penjaga gol Kelantan, Halim Napi..dia bernasib baik pengadil perlawanan terlepas pandang..dua kali kesalahan yang boleh dianggap besar orang lama ini ulang..baling botol ke pegawai fisio Penang dan cubaan menendang bola ke arah penyerang Penang yang sememangnya boleh dikategorikan bingai..sekali lagi, aku akui memang tindak-tanduk Halim berpunca dari kemarahan atas kesilapan orang lain tapi tak perlu sampai buat sesuatu yang boleh jadi gelap semula depan karier sebagai pemain bola sepak..ke memang dia mintak..

Ekoran smeua ini, Persatuan Bola Sepak Kafa terpaksa bayar denda hampir RM200,000..satu pembaziran yang bodoh..duit boleh bayar gaji pemain..campur bonus..6 angka itu bukan sesuatu yang kecil untuk dibelanjakan..ada simpati sedikit aku pada Kafa..

Kawe buke nak kecek panda, reti sikit piki gu..kijo puak-puak demo, hancur bola sepak Klate nanti wei..

    • adam
    • October 8th, 2009

    ni lah org kate.. kerna nila setitik abih susu sebelanga..

  1. nak buat camne, lagu tuh..

    • rizan
    • November 2nd, 2009

    akm.kita ore kelantan.biar juruh gak…ingat Pesan Tok guru..biar kita ada semangat kesukanan…kita ore kelantan ni..buat salah sikit…kecoh 1 malaysia..kalu negeri lain gak…salah besar gajah…buat buta yah 1 malaysia…oleh itu..kita sayang negeri kita…kita pagak jaga negeri kita.

  1. October 17th, 2010

Leave a Reply

