Aku dan Dayana Kamal

KKB000014586

“Muka depan Kosmo! hari ini hot la..habis laku..habis paper satu Kota Bharu..”

Ini ayat ibu kepada Dayana Kamal atau Wan Nurdiyana Mohd. Kamalrulzaman, 22, Wan Norhayati Ismail, yang rentung bersama dua yang lain, Tengku Samsu Tuan Ibrahim dan seorang warga Amerika Syarikat, Gonzales Christopher selepas kereta yang dinaiki terbakar di KM 4 Jalan Kota Bharu-Jalan Kuala Krai. Tengku Ahmad Nazim Tengku Azizan, pemandu kereta bagaimanapun selamat dalam kejadian tersebut..

Aku sendiri tak sangka ibu kepada 4 orang anak ini (kini tinggal 2) masih mampu melayani aku dengan baik seperti tiada apa yang berlaku selepas aku sendiri membaca Kosmo! hari ini.

“Pelakon janda mati terbakar”..ini ayat muka depan akhbar Suara Kontemporari ini..aduh…geleng kepala aku…tepuk dahi banyak kali aku..bersepah juga aku nak maki orang-orang atas dalam hati..

Ingat dah kena maki dengan aku bila cuba lagi menelefon Wan Norhayati untuk susulan..tapi lain pula jadinya..nyata, perkataan ‘janda’ itu tidak memberi kesan apa-apa kepada keluarga ini..kata Wan Norhayati, ia bukan sesuatu yang pelik kerana anaknya sudah bernikah, mempunyai anak seorang dan bercerai..malah memuji apa yang dipaparkan oleh Kosmo!..

KKB000014578

 

Aku meminta maaf kepada Wan Norhayati anda kata paparan itu mengundang ketidakselesaan kepada keluarganya..aku memaklumkan perkara tersebut di luar bidang kuasa aku..ada tangan lain yang lebih handal menaip keyboard daripada aku…bagaimanapun dia berterima kasih kepada aku..dia juga meminta aku menulis sesuatu mengenai cucunya, Dayang Fatihah Amanda, anak kepada arwah Wan Nurdiyana..

Berlainan dengan apa yang aku hadap awal pagi ini..

“Salam Ustaz, nape begitu tajuk muka depan  hari ini, ambo walaupun tak kenal dengan si mati tapi terhiris juga hati”….Ini salah satu nada SMS yang aku terima seawal pagi hari ini..ada yang lain, aku tak mahu letak..aku sendiri tak tau apa paparan muka depan akhbar ketika itu..

Lihat..ini perbezaan yang ketara..apabila yang terkena menilai..dengan orang yang tidak ada kaitan (pembaca) menilai..bagaimanapun, aku menghormati kedua-duanya..masing-masing ada hak…aku tidak mahu pertikai..aku bukan Hakim untuk jatuhkan hukum..

Aku mendoakan agar roh Wan Nurdiyana dan yang lain dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang yang solehah..aku tumpang simpati melihat Amanda yang hilang ibunya dalam usia yang muda..hilang ibu, ada mama..itu panggilan Amanda untuk Wan Norhayati..

Yang pergi biar berlalu..usah jadi ia racun untuk melukis kudis..

    • mywanfai
    • October 20th, 2009

    cayalah bro front page buat ke sekian kalinya… hujung tahun ni naik pangkat!

  1. ape ade pada front page tuh..

    • somebody
    • October 30th, 2009

    mama arwah mmg baik… dia anggap aku anak dia gak… tulis la pasal amanda…dia anak yg bijak… sedih bila dia panggil aku “ibu” lepas aku g tau… “aunty ibu baru kakak k…”

    thanks sbb tulis yang terbaik ttg arwah…

    wsalam

  2. somebody: aku hanya menulis mana yg perlu…

  3. aku kenal sape arwah….
    sedih benar bile dengar die dah pergi menghadap ilahi…..
    tolong lah tuliskan apa2 tentang Manda…budak tu memang bijak…..
    Kehilangan Arwah memang amat terasa sampai sekarang….
    Moga Allah cucuri rahmat keatas rohnya….
    Amin……….

  4. and 1more thing
    terima kasih tak terhingga sebab tulis yg terbaik tentang arwah……

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

