Aku dan Sejadah Berdiri II

ne_09_1

 

Aku pernah tulis mengenai perkara ini dalam entry yang lepas..selepas itu ada susulan peristiwa yang sama berlaku di Pulau Pinang…

semalam, berlaku sekali lagi di Kampung Tok Sangkut, tempat yang sama aku pergi dulu..cuma kali ini di Sekolah Kebangsaan Tok Sangkut..35 helai sejadah berdiri…sejadah ini dilihat seperti sedang berjemaah..salah sehelainya jadi imam, ada makmum laki dan perempuan..

Hari ini, selepas aku balik dari Sidang Dewan Undangan Negeri Kelantan, ada 3 panggilan telefon memaklumkan kejadian yang sama berulang..di 3 tempat yang berasingan..maklumat awal, kesemuanya berlaku di surau dan masjid tempat itu..untuk maklumat lanjut, lihat saja Kosmo! esok kalau paparannya ada..

Sejenak, aku mula berfikir..apa yang cuba ditunjukkan Tuhan mengenai kejadian yang dianggap keramat atau mistik oleh masyarakat kita khasnya yang beragama Islam dalam hal ini…

Apa yang biasa bila setiap kali berlaku perkara ini, mula ada tindakan individu tertentu yang melangkaui batasan agama..secara istilah kita panggil khurafat..nak ambil sejadah yang berdiri, nak rendam kemudian air boleh jadi air penawar..ada pula nak simpan sejadah itu buat sebagai tangkal atau sebagainya..

Tidak tindakan ini bodoh..secara tak sedar, puak-puak ini mula bergantung kepada sesuatu selain Tuhan..

Seorang sahabat berkata pada aku..kalau ambil positif, ia seperti mahu menunjukkan umat Islam semakin lupa untuk bersolat..ada juga yang lupa untuk bersolat jemaah di Masjid..malah lebih keras lagi, sahabat aku itu melontarkan ketakutan peristiwa di Padang atau Acheh mugin berlaku di sini..selepas pelbagai tanda-tanda diberikan..

Secara kebetulan, aku mendapat maklumat..tidak tahu sahih atau palsu..aku hanya mendengar..kejadian di Padang berlaku selepas umat yang bergelar Islam mula meninggalkan solat jemaah di masjid..

aku akui perkara ini..malah aku sendiri kadang-kadang alpa..

cuma..harapan aku, jangan ada kelompok tertentu pula yang cuba menangguk di air keruh dalam situasi ini..mencari publisiti murahan..jangan kau lupa..kau bermain dengan fitrah Tuhan..mungkin ada yang menganggap perkara ini sebagai gurauan atau perbuatan nakal..boleh jangan sampai keterlaluan..bukan begini caranya..

    • mywanfai
    • October 22nd, 2009

    ni lah melayu, cepat sangat percaya benda-benda mcm ni… kan mufti dah cakap, ni kerja budak-budak nakal

  1. namun me-layu..gitu la wei..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

