Aku, Kerajaan dan Swasta

Betul ke, berbanding dengan kerajaan, swasta lebih menawarkan sesuatu yang lebih baik dalam perkhidmatan mereka..

Mungkin benar…tapi bukan dalam semua hal..

Secara kebetulan, aku terdengar ucapan daripada seorang pak menteri, muka baru dalam kabinet, bercakap mengenai perkara ini…katanya, dengan mempunyai wang yang banyak, kita mampu menggunakan perkhidmatan swasta yang jauh lebih baik daripada kerajaan untuk sesuatu kehendak ..hairan juga aku..walhal pak menteri ini adalah orang dalam badan kerajaan..

Ada beberapa contoh yang diberi..seperti perkhidmatan perubatan kerajaan dan swasta..kalau ada duit, mudah saja kita pergi dapat khidmat daripada pusat perubatan swasta yang dikatakan jauh lebih baik..ada lagi contoh..berkaitan dengan pendidikan..dengan duit yang banyak, orang muda boleh memilih institusi pengajian tinggi swasta dengan harapan boleh menamatkan pengajian dengan lebih cepat berbanding dengan institusi pengajian tinggi awam..

Terkejut juga aku dengar ucapan dia..daripada aku nak fokus ucapan dia, kepala otak aku mula duk melayang tempat lain..betul ke cakap pak menteri nih..

secara peribadi, cabuk kurang setuju..entah..aku malas nak ulas panjang..

    • sebaliktabir
    • February 1st, 2010

    Dia banyak duit…tu sebab dia cakap macam tu…terlupa sejenak yang dia dalam barisan kerajaan…. (ada jugak ke?)

  1. entah la bro..tu yg tgh duk pk nih..

    • Penjelajah Blog
    • February 1st, 2010

    Kerajaan tengah giat nak meningkatkan perkhidmatan kepada rakyat, tapi akibat dari sesetengah yg masih membawa mentaliti lama, jadi menda nih masih tak berjaya, mentaliti kantin, lepak, ofis , kantin masih lagi menebal. Buatlah 1001 piagam pelanggan pun, tapi stil tak berubah. Macam sektor kesihatan, tak leh kot nak salahkan govt , sbb perkhidmatan kesihatan swasta kos terlampau tinggi, jadi ramai yg pergi hospital kerajaan, tuh yg jadi crowded , tak cukup kakitangan, so jadi lambat la sikit.😀 – sekadar pandangan –

  2. cantik idea ni boh..sedap dibaca…

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: