Aku dan 1Malaysia 1Halal

Sejak minggu lalu hingga ke saat ini, aku agak sibuk dengan projek seperti tajuk entry di atas, 1Malaysia 1Halal…kempen yang dianjurkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) ini akan berlangsung di Masjid Negara, 26 hingga 28 Februari nanti..

Memandangkan Kosmo! dilamar menjadi akhbar rasmi, justeru banyak kerja-kerja yang perlu dilunaskan termasuk sidang Editorial yang menempatkan orang seperti aku..terima kasih kepada bos aku yang beri peluang untuk aku kali pertama terlibat dalam benda macam ini..kata bos aku, dia mahu aku jadi wartawan halal….bunyi macam double meaning kan..heehehhe..tak mengapa, aku faham..aku akan ‘deliver’ yang terbaik…

Kali pertama juga aku terlibat dalam hubungan intim bersama orang-orang di Bahagian Hub Halal Jakim, Pengarahnya – Saimah Mukhtar, PR – Raja Alias, PR Jakim, Asiah, Pen. Pengarah Penguatkuasaan Hub Halal Jakim, Amri Abdullah, CEO Dagang Halal.com – Khairul Ismahafiz dan orang kuat IPPJ, Nang Roskini ..

Sangat baik semuanya..beri kerjasama yang sebaiknya..harap dapat terus bekerjasama..

Seronok juga dapat terlibat dalam hal ini lebih-lebih lagi ia sangat rapat dengan aku yang cukup dikenali sebagai orang Islam..banyak aspek yang tidak aku tahu sebelum ini mengenai halal, dah dapat ku timba sepanjang penugasan ini..

Pernah kita selama ini ambil berat mengenai logo halal yang sebenar..yang sah..ada yang benar-benar pasti premis yang memakai logo halal itu benar-benar ‘halal’ makanan yang dijamu..ada yang tahu mengenai sesetengah pengusaha menggunakan perbahasaan halal…

Firman Allah SWT ialah dalam surah Al Baqarah ayat 168 yang bermaksud: “Wahai manusia! Makanlah dari (makanan) yang halal dan baik yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan. Sungguh, syaitan itu musuh yang nyata bagimu.

Mengenai pengaruh makanan atau sumber yang halal masuk menjadi darah daging kita, rasanya semua sudah sedia maklum..

Biarpun entry ini sudah ditulis, ia tidak bermakna tugas aku sudah selesai..masih jauh lagi..mengikut countdown tertera di muka depan Kosmo!, 6 hari lagi untuk tiba ke hari jadi..bermakna, ada lagi pengisian yang masih perlu dimuatkan..

Ya…itu sudah pasti..pengisian itu perlu padat, tepat, berisi dan yang bos aku impi-impikan adalah layak dipakai untuk front page (muka depan)..Mungkin itu akan berlaku..mungkin sekali, mungkin ia berulang sehingga berhari-hari…lihat saja..nantikan buah tangan terbaru Cabuk…

maklumat mengenai 1Malaysia 1Halal, boleh didapati melalui laman web Halal @ DagangHalal.com @ di Facebook

Pastikan apa yang menjadi darah dalam daging badan kita, sekeluarga Halal..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

