Aku dan Pencuri Roti Kaya

Seperti hari-hari biasa bekerja, melayari laman sosial, Facebook sudah menjadi amalan wajib aku di pejabat..entah puaka apa benda nih sampai susah nak tinggal…satu fiel yang cukup suka aku buat bila membuka Facebook, membaca status kawan-kawan dan meninggalkan komen, jika perlu..

Kelmarin, seorang rakan sebumbung, Suhana, menulis sesuatu yang cukup menarik di paparan statusnya..aku secara kebetulan berada di Parlimen, sedang khusyuk mendengar perbahasan, berhenti seketika untuk membawa status itu..

“kejadian pagi ini rumah jiranku: telah dimasuki pencuri yang hanya mencuri roti dan kaya, dapat tangkap dan bila ibuku tanya kenapa adik mencuri, jawapan dia sangat jujur, “saya lapar cik”..- sambil dia memegang erat roti yang dicuri itu”

Aku turut meninggalkan komen selepas beberapa orang yang lain melakukan perkara yang sama….Kata aku…. “salah tetap salah..undang2 tetap undang2..cuma, pertimbangan mengatasi segala-gala..ambil pedoman apa yang berlaku”…. Suhana membalas …. “abg hakim: yes, undang-undang tetap undang-undang, salah memang salah sebab mencuri tapi mengapa sesetengah orang tiada pertimbangan…. balas aku semula….” orang mane yg tiada pertimbangan..?????….. selepas itu Suhana hanya membalas ia tidak perlu dijelaskan…membaca komen individu yang lain, kecuali Amirah, masing-masing bersimpati kepada si pencuri dan tidak bersetuju dengan tindakan membawa budak Sabah itu kepada polis..untuk rekod juga, dikatakan si pencuri positif dadah selepas ujian air kencing dijalankan…

Menilai kejadian itu, aku tetap seperti kenyataan yang tertulis di atas..namun, ada yang tidak memahami apa yang tersirat melalui ayat itu..membaca komen Amirah, hampir tepat untuk menunjukkan apa yang cuba aku sampai kan..

Aku ulang pertanyaan aku semula, orang mana yang tiada pertimbangan..antara aku dan Suhana, masing-masing tahu perkara itu..seperkara yang orang tak nampak benda ini..mengapa selepas berlaku kejadian itu, baru heboh nak mengungkit mengenai pertimbangan..mengapa tidak sebelum kejadian berlaku…

Jangkaan aku, budak itu barangkali sudah terbiasa di kawasan itu..kawasan perumahan itu menjadi tempat permainannya..kalau tidak, masakan berani menceroboh rumah di kawasan yang dia sendiri tidak biasa..setakat mahu meragut @ mencopet, ia mungkin..

Ada sesiapa yang ambil tahu mengenai kewujudan budak itu di situ..mundar-mandir sekitar kawasan, kemungkinan macam budak terbiar, ada sesiapa yang nak tegur..di mana pertimbangan masyarakat ketika itu, tidak mengambil berat terhadap komuniti yang ada di kawasan mereka..menghisap dadah bukan alasan untuk menjauh diri daripada budak itu..ini adalah masalah masyarakat..sama-sama selesaikan..mungkin sebelum dia mencuri, pasti ada yang sudah terlihat dia kelihatan lapar, mengapa ketika itu tiada pertimbangan untuk memberi sesuap makanan untuk menghilangkan rasa itu sampai perlu dia mencuri…

Inilah penyakit masyarakat sekarang..lebih kronik daripada HIV, AIDS, Kanser…lebih susah kalau ada individu yang tak mahu hidup bermasyarakat..tak nak ambil kisah apa yang berlaku di sekeliling..kau dengan hidup kau..aku dengan hidup aku..alih-alih nanti, bijak pula menunding jari..

Aku akui bercakap memang mudah..hidup mesti mahu bermasyarakat..baru ada jemaah..baru ada semangat ummah..jadi semua masalah boleh diselesaikan..nanti, nak mandi mayat, kalau keluarga terdekat tak boleh, hah, masyarakat setempat juga nak diharapkan..takpala jaga tepi kain orang, ini perkara biasa..cuma dalam zaman sekarang, bukan jaga tepi kain, heboh sampai dalam kain pun nak jaga..haru..

    • Penjelajah Blog
    • March 25th, 2010

    Positif dadah? owh, mereka nih antara pelakon terbaekk, tapi sbb tak gambaran keadaan sebenar budak tuh semasa di tangkap, dok leh komen byok2, ha ha

  1. benar boh..itu salah satu yo..

    • March
    • March 29th, 2010

    *garuk kepala*

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

