Aku dan Kaki Buli

Aku tengah berfikir bila kali terakhir aku jejak kaki ke sekolah..tak kira sebelum aku berstatus kerja seperti sekarang atau sebelum ini tapi angka tahun, bulan, hari bulan masih tak jengah masuk dalam sereberum aku..takpa..biarkan..

Selepas entah berapa lama aku tak masuk ke sekolah, baru-baru ini ketika Pilihan Raya Kecil Hulu Parlimen Selangor, aku berpeluang secara tidak sengaja memasuki sebuah kawasan sekolah(sekali lagi, aku lupa nama sekolahnya)..dan..poster di atas aku terpandang lalu menarik minat untuk aku baca..

KATAKAN TAK NAK PADA BULI…aaiii..sekarang selain katakan tak nak pada merokok, poster macam nih dah ada kat sekolah rupa-rupanya..langsung aku berfikir adakah begitu serius masalah buli di sekolah ini sehingga perlu poster-poster ini dipampangkan..

Aku ada teringat dalam tahun ini kalau tak silap ada kejadian buli pernah dilaporkan media, kalau tak silap di Sabah..dan tahun-tahun kebelakangan ini pun, perkara yang sama berulang..aku pernah cover satu kes di sebuah sekolah di Pasir Puteh, Kelantan, kes buli membuli cukup popular di kalangan budak sekolah menengah lebih-lebih lagi membabitkan sekolah berasrama penuh (SBP)…

Bila aku senior, kau yang junior kena dengar cakap aku..kau budak baru di sekolah ini, maka kau kena ‘respect’ orang lama di sini..antara mukadimah yang biasa dilagukan oleh taiko-taiko sekolah..walaupun aku tak pernah mendapat pendidikan di SBP tapi budaya ini cukup aku tau hasil ‘perkampungan’ aku bersama pelajar-pelajar ini di beberapa SBP seluruh negara..jangan main-main, gang-gang ‘pegang’ sekolah ini boleh dikatakan organisasi lengkap seperti kumpulan kongsi gelap..bolehla di katakan gangster sekolah..

Susah nak kekang atitud apabila usia remaja yang baru nak ‘naik’ ketika ini..memang agak ‘rebel’. perkara ini aku akui sebab aku rasa itu zaman..kadang-kadang kita takut juga bila membaca laporan media mengenai tindakan keterlaluan pelajar-pelajar taiko ini mengena pelajar yang dibuli.ada satu kes, kalau aku tak silap, sampai pukul dengan seterika, di Pasir Puteh kalau tak silap sampai dah bertikam..setakat nak menyakat ke, mengacau, mengejek, itu hanya kenakalan saja..aku pun buat benda yang sama..

Pengalaman aku..tak pernah dibuli di sekolah..bermula di Sekolah Kebangsaan Sungai Serai sehingga di Sekolah Menengah Kebangsaan Abdul Jalil, kedua-duanyadi Hulu Langat..bila aku ingat-ingat balik lah, kenapa aku tak dibuli di sekolah ketika itu terutama di sekolah rendah..tapi jujur aku akui, di luar sekolah, bersama teman sepermainan, sekampung, aku kerap dibuli sehingga kadang-kadang aku menitis air mata, ketika itu aku terlalu budak dengan saiz yang kecil..walaupun teman sepermainan merupakan rakan-rakan sepersekolahan tapi umat-umat itu tidak pernah sentuh di sekolah..

Biasalah, budak kalau dah ramai, mula nak tunjuk lagak.cari pasal sampai nak bergaduh.nak tunjuk hebat. yang lemah seperti aku yang cukup selalu diejek bersaiz kecil, kerap dibuli..aku juga masih ingat, dalam beberapa orang gang pembuli aku, ada juga merasa makan sepak terajang aku meskipun mereka berbadan besar..sebab apa perkara ini boleh berlaku..aku cabar satu lawan satu..kena manfaatkan kelebihan orang mengecilkan musuhnya sehingga terlupa nak pertahankan diri sendiri..itu aku buat..

Daripada perkara di atas, sikap pembuli yang ada pada pelajar sekolah sekarang puncanya hanya disebabkan berkumpulan..ramai-ramai..aku ingat, kalau berseorangan, silap-silap boleh kena balun balik dengan budak yang nak dibuli..

Betul seperti ayat-ayat dalam poster itu, bagi mengelak si pembuli, sentiasa berkumpulan..tapi kalau dah terkena masa berseorangan, nak tak nak, kena ada tokoh sikit untuk melawan..kalau tak pakai tenaga, pakailah pancaindera Tuhan dengan bijak..aku tak galakkan sangat andai kata mahu beradu tenaga, kalau boleh elakkan..kalau kau pelajar ‘nerd’, elakkan cari pasal secara sengaja atau tak sengaja dengan gang pembuli..tapi ada juga gang pembuli ini terdiri daripada genius sekolah..yup..ini ada benarnya..cerdik yang gangster, cuma mengisi masa lapang untuk tunjuk belang pada pengurusan sekolah tanpa aku sendiri tak tahu apa sebabnya bila fikir-fikir sekarang..

Bagi aku tak salah kalau nak megah dengan title senior,otai, orang lama tapi janggan jadikan ia tonik untuk melakukan sesuatu yang diluar batas undang-undang sekolah..jangan cepat sangat nak syeh..ala, rasukan anak buah jangan dengar sangat, itu semua mengampu lebih, yang kena teruk nanti, kau jugak.ak ayah nak tunjuk hebat sangat, banyak peluang lain, kau belasah budah pun, bukan awek keliling pinggang..guna akal sikit kekang benda-benda setan yang nak masuk dalam kepala..bukannya bodoh pun, dah belajar kat sekolah, tempat cerdik pandai pulak tuh, manfaatkanlah ilmu dan pengalaman yang ada…

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

