Aku dan Telok Datok, Banting

 

Kehadiran aku seawal pagi di daerah Banting ini sesuatu yang aku tak jangka..walaupun agak mengantuk menempuh perjalanan hampir sejam bercampur dengan pening kepala menaiki kereta pacuan empat roda, Hilux, tugasan tetap perlu ditunaikan…

Hari ini, seorang peguam, N. Pathmabhan bersama tiga yang lain dihadapkan ke Mahkamah Majistret Telok Datok, Banting atas dakwaan membunuh jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya,  Noorhisham Mohammad, 38, Ahmad Kamil Abd Karim, 32  dan Kamaruddin Shamsuddin, 44, pada 30 Ogos yang lalu.

Turut dituduh adalah T.Thilaiyalagan, 19 tahun, R.Matan,  20 tahun, dan R.Kathavarayan, 30 tahun. Biarlah cerita ini habis di sini saja sebab termasuk yang ini, kali kedua aku hadap tugasan berkaitan dengan arwah Sosilawati, jadi aku takda pengalaman apa-apa..

Cuma, suasana perkarangan mahkamah menjadi macam satu pesta dengan kehadiran penduduk setempat dan wakil media yang lain untuk membuat liputan kes tumpuan ini..bunyi beberapa orang penduduk yang hadir dah jadi macam satu keseronokan pula beramai-ramai datang ke situ hanya semata-mata nak tengok sendiri muka-muka tertuduh..

“Nasib baik saya datang awal, tak terlepas lagi, dapat tengok muka orang itu,” kata seorang warga emas kepada aku dalam keadaan kelam kabut memasuki perkarangan mahkamah..Senyum saja aku dengar dia cakap macam begitu..

Yang lebih seronok, yang sebenar aku nak cerita di sini adalah aku dapat jumpa member lama, wanfai, rakan selapangan merangkap blogger Penulis Resah selepas 10 bulan dia dan aku bersama-sama berpindah dari Kelantan ke ibu kota..punya lah lama (ye ke lama)…walaupun hakikatnya boleh berjumpa di luar waktu kerja, tetap juga terserempak ketika on the scene..mana tidaknya, masing-masing dengan komitmen yang kena hadap, jadi macam susah sangat nak jumpa..

Ketika kerancakan saingan Piala Malaysia memasuki tahap klimaks, aku dan wanfai masih sempat mengimbau kenangan membuat liputan sukan perlawanan antara Selangor dan Kelantan di bumi Cik Siti Wan Kembang..kata wanfai, mungkin Kelantan akan menang di tempat sendiri nanti selepas mencatat keputusan seri di Stadium Shah Alam, malam semalam..

 Memori aku di Banting seawal pagi terhenti di situ saja..mungkin nanti, aku akan kembali lagi..siapa tahu..

    • mywanfai
    • October 16th, 2010

    10 bulan tu lama bro… takpe lepas ni kita akan selalu jumpa kat scene, tu pun kalau lu stay kat crime desk… he he

  1. ade rezeki, jumpe lagi..muhahahhaa

  1. October 17th, 2010

Leave a Reply

