Aku dan Budak 3 Tahun Naik Bas

Budak 3 tahun naik bas..menggeletar tubuh aku bila dengar Timbalan ketua Polis Daerah Cheras, Supt. Abd. Rahim Hamzah Othman memaklumkan mengenai perkara itu..macam cerita filem pulak bila fikir-fikir balik..ada filem yang entah apa tajuknya mengisahkan seorang bayi yang merangkak sekeliling kota lari daripada penculik yang menculiknya sampai ke tapak pembinaan..

Ini bukan cobaan, ini betul-betul..Mohd. Amin Rozi, 3, masih lagi menyusu dengan botol, berani meninggalkan atukya, Hashim Ali, yang tertidur selepas mencuci kereta di Flat Seri Sabah untuk menaiki bas sebelum dijumpai oleh seorang pekerja hotel, Nurasyikin Ruji..

Mujurlah Amin ditemui oleh Nurasyikin yang sangat prihatin dengan kewujudan seorang kanak-kanak kecil tanpa kelibat penjaganya..kalau tidak, alamatnya, padah menanti kanak-kanak itu yang berkemungkinan menjadi mangsa penculikan seterusnya..

Rasa lega bila dapat tahu masih ada lagi warga negara kita yang sangat celik mata menilai sesuatu yang boleh mendatangkan curiga pada pandangan mata..meskipun difahamkan Amin menaiki bas secara kebetulan bersama-sama remaja yang lain, sereberum penumpang termasuk pemandu bas sepatutnya boleh menganalisa situasi itu dengan lebih teliti..sayangnya, ia tidak berlaku..dan hidayah itu turun kepada Nurasyikin sahaja..

Dalam hal ini, nyata kecuaian berlaku di pihak Hashim..apakan daya, kudrat tua warga veteran itu terhad..sampai masa, ia pasti terhad..tambah pula sikap hiperaktif Amin yang tidak mengenali erti takut..namun, ia bukan satu kesalahan yang boleh dituding jari begitu saja..kita mungkin boleh menutur sesuka hati menyalahkan orang namun cerita di sebaliknya, siapa yang tahu..

Untuk Nurasyikin, sekalung penghargaan dan tahniah kerana menjadi warga yang prihatin malah tidak keterlaluan boleh dikatakan busy body..biarlah kita berpada-pada menjaga tepi kain orang daripada menjadi kera sumbang yang bodoh tidak dapat diajar..

Seketika, sereberum aku teringat pada kedua-dua puteri aku, Dania Qistin dan Damia Qismina..akan tiba mereka berdua pada usia itu dan keletah-keletah yang tidak disedari boleh menjurus kepada sesuatu yang di luar jangkaan..harap-harap jantung aku tak gugur nak hadap perangai kedua-dua puteri ini..

ps: agak lama aku tak mendapat pujian mengenai story yang aku buat..hari itu, bos aku sangat suka dengan corak penulisan aku dan memujinya..terima kasih bos..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

