Archive for November, 2011

Aku dan Gores Kemudian Menang

(mynewshub)

Kasihan bukan tengok nasib lelaki yang berdarah muka dalam gambar di atas…tahu siapa lelaki ini termasuk yang dibelakangnya, sedang terperosok di bawah meja…

Inilah akibatnya kalau cuba menipu…berbuat jahat pada orang lain..kalau mangsa yang terkena, baik hati, lurus, jujur ataupun apa-apa yang sama waktu dengannya, maka anda sebagai orang jahat, bolehlah terlepas…

NAMUN, jika tersilap orang, inilah makanannya…(maaf, memang kasar ayat ini)

Seperti yang dikhabar meluas melalui media cetak atau internet, kejadian yang berlaku di Kepong ini membabitkan pekerja-pekerja syarikat gores dan menang..dikatakan mereka telah menipu sebilangan pengguna mencecah angka kerugian sebanyak RM2 juta..

Dek kerana tersilap orang, mangsa yang ditipu datang bersama ‘gang’ untuk memberi ‘makanan’ percuma pada si penipu..maka..bertemulah buku dengan ruas..

Ada sedikit kecewa aku berhubung dengan kejadian di atas..bukan kerana tindakan ‘gang’ ini membelasah lunyai si penipu-penipu ini..TETAPI selepas berulang-ulang kali dihebohkan, diuar-uarkan, diberi peringatan, tidak kira melalui peranan media, internet dan sumber mulut ke mulut, telinga ke telinga, masih juga ada yang TERTIPU..

Kembalilah kita kepada sirah Islam..Rasulullah berjaya menjadi seorang usahawan berjaya  sekalipun bermula dengan kerja-kerja bawahan..sahabat baginda, Abdul Rahman Auf, seorang dermawan hartawan, bermula dengan sebilah kapak yang diminta daripada saudara Islamnya untuk memelah kayu di pasar..

Rezeki tidak akan datang bergolek..kita perlu berusaha…

 

Aku dan Materialistik Kim Kardashian

 

KIM Kardashian bercerai? Apa? Hanya 72 hari selepas berkahwin dengan suaminya, Kris Humphries. Jadi? Apa kepentingan berita ini kepada kehidupan kita?

Tiada! Apakah ada kalangan jutawan Malaysia merasakan diri mereka kini berpeluang untuk memikat Kim? Ketahuilah RM1 juta hanya bernilai AS$333,000 pada Kim. Cincin kahwinnya saja bernilai AS$2 juta atau RM6 juta. Ada berani? Salah soalan. Ada mampu?

Bagaimanapun, kisah ‘sedih’ perpisahan Kim dan reaksi segelintir masyarakat terhadapnya, memaparkan realiti hidup yang bukan saja berlaku di Amerika Syarikat (AS) tetapi juga di Malaysia.

Pemaparan kehidupan yang serba-serbi mewah dalam program realiti keluarganya Keeping Up with the Kardashian adalah manifestasi materialistik yang semakin menebal pada setiap orang, sama ada pernah atau tidak ada langsung menonton rancangan yang disiarkan di saluran E! televisyen satelit berbayar Malaysia.

Masa akan menentukan untuk kita menyaksikan pula selebriti tempatan menyertai program realiti seumpamanya. Dengar khabar, sudah ada syarikat penerbit tertentu yang mengemukakan kertas cadangan. Apa agaknya cerita artis tempatan yang hendak dipaparkan.

Cukuplah rancangan Melodi TV3 yang bukan saja mengakibatkan persepsi ramai terhadap artis tempatan merudum tetapi juga menyeret sekali maruah wartawan di Malaysia sebagai ‘kaki terjah’ dengan soalan merapu mengenai masalah peribadi artis. Percayalah, hanya wartawan Melodi menerjah sedemikian.

bacaan lanjut – Utusan Malaysia

cabuk: Jenuh juga nak cari gambar senonoh Kim..mujur ada sekeping..6 baris di atas cukup menggambarkan segala-galanya..termasuk baris terakhir yang menyentuh profesion aku..saja aku tempelkan untuk tatapan di sini..lama mencari penulisan yang menarik mengenai fenomena perkahwinan dan penceraian selebriti Hollywood ‘termasyhur’ ini…dan kali ini, rakan selapangan, Johardy Ibrahim, menggarap penuh cantik cerita kedai kopi Hollywodd ini..

Harap yang membaca bukan sekadar melihat dengan mata…

Aku dan Baju Hujan

Asal pagi jer..hujan..bawak ke petang pun, hujan…asal hujung tahun jer..hujan..nak buat macam mana, dah sampai musimnya..

Sampai masa musim hujan, selain orang mula takut rumah naik air sebab banjir, pengguna jalan raya, motosikal juga merasa kesusahan lantaran cuaca yang boleh mengakibatkan perjalanan terbantut..diredah hujan, alamatnya baju, seluar, kasut, habis basah lenjun..kalaut tak redah, mahu lewat tiba ke destinasi..

Alternatif bagi penunggang motosikal untuk mengelak daripada basah lenjun, memakai baju hujan..

Seiingat aku, ketika mula menunggang motosikal secara serius sejak berada di Tingkatan 3, memang tak pernah terfikir nak beli baju hujan..sama ada berhenti bila hujan turun@redah saja..masa itu, hati kering, jadi basah satu badan tak terasa sangat..

Perangai buruk itu terus terbawa-bawa sampai menjejak kaki ke universiti..walaupun dah belajar tinggi tapi masih lagi berdegil untuk membeli baju hujan..Lebuh Raya Utara Selatan menuju ke Skudai, Johor, selamba aku redah tanpa mengenakan baju hujan walaupun hujan turun..ada kalanya lebat, jadi aku berhenti seketika di kawasan rehat dan rawat..pernah beberapa kali baju aku basah kuyup dan kering semula selepas meredah perjalanan sejauh 400 kilometer..

Selama tiga tahun berulang-alik dari zon selatan ke zon tengah, kampung halaman aku dengan menunggang motosikal, baju hujan masih tidak aku beli..sampai juga aku mula berkerjaya, minda masih tidak terbuka untuk membeli baju hujan..

sangat pelik..

Namun, segalaya bertukar selepas beberapa bulan yang lalu, selepas motosikal yang dulunya menjadi tunggangan ulang alik ke selatan, kini merupakan mod pengangkutan pilihan pertama aku bersama orang rumah..muak rasa nak redah jalan sesak, boleh jadi kurang pahala aku seharian..dek kerana sayang bini, aku beli baju hujan jenama Givi untuk dipakai olehnya..kalau dulu, menunggang berseorangan, takda ku kisah andai kata ku basah, tetap ku redah..siapa tak sayang bini ooiii…

untuk aku, tiada..hanya guna jaket kalis air yang ku simpan sejak sekian lama..

dan kini, baru aku sedar betapa besarnya faedah bila ada baju hujan..kenapalah kurang cerdik aku dulu..

nanti aku nak beli sepasang untuk sendiri pula..