Aku dan Ombak Rindu

 

Sinematografi (dari bahasa Yunanikinema – κίνημα “gerakan” dan graphein – γράφειν “merekam”) adalah pengaturan pencahayaan dan kamera ketika merekam gambar fotografis untuk suatu sinema. Sinematografi sangat erat hubungannya dengan seni fotografi tetap. Banyak kesulitan teknis dan kemungkinan-kemungkinan kreatif yang muncul ketika kamera dan elemen adegan sedang bergerak..

Ini maksud perkataan sinematografi yang aku jumpa melalui carian di internet…dan melalui sinematografi juga aku jadi khayal ketika menonton filem yang bertajuk seperti entry di atas..Ombak Rindu..

Atas ajakan isteri, aku mengalah untuk menjadi peneman menonton filem arahan Osman Ali yang diadaptasi daripada novel karya Fauziah Ashari ini..dan aku juga bukan pembaca dan pemilik novel popular ini…

Disebabkan aku bukan pembaca, jadi penilaian aku tak boleh ke arah perbandingan antara filem dan novel…cuma aku boleh katakan filem ini terlalu laju untuk menuju ke babak terakhir..

 

 

Aku angkat topi kepada sinematografi filem ini yang menarik pada pandangan mata aku..sebelum ini, aku pernah mengatakan perkara yang sama apabila menonton satu episod drama siri popular, Nur Kasih..

Bolehkan kata orang lain duk asyik menonton lakonan Aaron Aziz, Maya Karin, Lisa Surihani dan Bront Palare, mata aku pula duk tak terkelip melihat di sebalik wajah-wajah hebat ini..pergerakan kamera, teknik pencahayaan, pemilihan lokasi, jadi tumpuan pancaindera aku…khayal aku tengok adegan-adengan, momen, angle kamera merakam perjalanan filem ini..sawah padi, laut, air terjun, pantai, stesen keretapi, gabungan elemen ini memang mampu menterjermahkan imej dan perjalanan penceritaan yang menarik..

Susah juga kalau kita nak tengok filem lain yang menitikberatkan aspek sinematografi dalam proses pembikinan..karya Osman Ali memang jarang mengecewakan..barisan teknikal yang dipilih, kerjasama dalam pasukan yang hebat dapat menghasilkan buah tangan yang menarik..

Tahniah buat Osman Ali dan semua tenaga belakang tabir..buat barisan pelakon, masing-masing menjalankan peranan yang terhad berbanding watak dalam novel dengan baik..

Tapi kenapa..selalu sangat aku tengok yang jadi..Melayu kalau marah, nak stailo, mesti nak jadi macam mat salleh..hehehhee..rasa macam sedikit kelakar..tak jadi la filem kita, wajah kita..sekadar pandangan peribadi saja..

 

 

Aku suka tengok Maya Karin..aura imej litup itu memang susah juga aku nak lelap mata..orang rumah aku tak suka sebab katanya Maya Karin nampak tua dengan make up tebal..

Lisa Surihani dengan pelat R, memang buat aku tersenyum sepanjang dengar dia bertutur dengan ayat yang mengandungi huruf R…sama macam member selapangan dan blogger, wanfai…jangan marah ye..

 

PS: aku teringat pada seorang rakan, Razak Latiff, sepanjang menonton filem ini..tak tahu kenapa tapi itu yang duk pusing-pusing dalam kepala..

  1. razak latif? razak latif tak taste maya karin, tak taste lisa surihani. oh maybe razak latif taste pada aaron aziz atau bront palarea kot. haha

  2. bkn psl tu ler..aku ni kan admire keje tgn laki ko..ade je ko nk bahan ajak..hahahahhahhahaha..gile ape ajak taste aaron…

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

