Archive for June, 2012

Aku dan Skirt Pendek

 

Northamptonshire – Sebuah sekolah di sini mengharamkan pelajar perempuannya daripada memakai seragam sekolah berupa skirt selepas pelajar terbabit didapati melanggar peraturan dengan memakai skirt di atas paras lutut.

Dengan arahan itu, berkuatkuasa September ini, pelajar di sekolah dan kolej sains Moulton perlu memakai seluar panjang berwarna hitam.

Menurutnya pengetuanya, Trevor Jones, jika pelajar ingkar maka mereka akan dipaksa memakai pakaian yang disediakan sekolah atau akan diusir pulang ke rumah untuk menukar pakaian.

“Saya telah melihat bagaimana pelajar perempuan ini datang ke sekolah dengan skirt yang semakin pendek hingga menjadikan bilik darjah lebih layak dipanggil kelab malam.

“Biarpun ia merupakan satu tekanan kepada pelajar terbabit, namun sekolah sepatutnya menjadi tempat di mana mereka datang dan tidak perlu memikirkan apa-apa sebaliknya memfokus kepada pelajaran,” katanya.

bacaan lanjut: mynewshub

 

Cabuk: banyak kali sangat dah aku baca pasal benda nih serata dunia..dah banyak daerah, negeri termasuk negara seluruh dunia buat benda yang sama..aku rasa semua negara itu bukan negara yang majoriti bukan penduduk menganut agama Islam..

Dan yang lebih menarik, faktor ke arah pendekatan larangan sedemikian kerana mahu mengelak perkara yang buruk berlaku..

Hairan..kalau pengurusan sekolah boleh ambil tindakan sedemikian, kenapa ibu bapa tak boleh berfikir dalam nada yang sama..bercakap dalam konteks negara ini, tengok cara anak-anak muda pakai, cukup menakutkan..belum lagi bila ditanya umur, tengok cara berpakai, menjangka dah cukup usia tapi hakikat masih di bawah umur..

Entah..pelik sungguh…tak tahu nak cakap apa..aku harap dapat jadi ayah yang terbaik untuk dua puteri aku…

Tabung Untuk Damia

Rakan sebumbung, Muhammad Basir Abu Bakar…aku kira dia seorang yang cukup kuat..menerima ujian daripada Tuhan, bukan satu malah berturut-turut namun masih mampu tersenyum, bergelak ketawa dengan rakan-rakan dan yang tidak kurang penting, meneruskan tanggungjawab sebagai seorang yang dibayar gaji…

Bermula dengan kehilangan ibunda yang tercinta dan disusuli dengan perkhabaran yang mendebarkan mengenai nasib kedua-dua anak kembar yang sedang dikandung oleh isterinya, Norazlina Jaafar, tubuh Basir masih tetap steady berisi tanpa sedikit susut…

Anak kembar itu merupakan cahaya mata kedua yang bakal ditimang oleh Basir dan Ina selepas dikurniakan anak yang comel, Zahra yang kini sudah menjangkaui usia 3 tahun..

Dek kerana berdepan dengan masalah kesihatan (ape entah, aku dah lupa), salah seorang daripada bayi kembar dalam kandungan Ina meninggal dunia ketika janin itu hanya berusia dalam kira-kira 6 bulan…maka, tanpa perlu berlengah, bayi yang tidak bernyawa lagi itu perlu dikeluarkan dan serentak dengan itu, ia turut membabitkan seorang lagi kembar dalam perut Ina..

Umur bayi yang masih belum mencapai umur matang untuk dilahirkan mungkin berdepan dengan pelbagai masalah yang  sememangnya mengundang rasa gerun pada mana-mana ayah dan ibu..dan ia turut dirasai oleh Basir dan Ina ketika berdepan dengan situasi tersebut..

Demi menyelamatkan seorang lagi kembar, pembedahan segera perlu dilakukan dan syukur, ia selamat dilakukan..Nur Iman Damia selamat dilahirkan dengan berat 1.62 kg dengan usia masuk 7 bulan setengah di HUKM…masih ditempatkan di Unit Rawatan Rapi di HUKM dengan bertemankan mesin bantuan pernafasan, doktor yang bertanggungjawab menunggu insan kecil itu mencecah berat badan sehingga 2.6kg sebelum ditukarkan ke Institut Jantung Negara (IJN) untuk menjalani pembedahan jantung..

Alhamdulillah, sehingga kini Nur Iman Damia sihat, bernafas dengan baik dan mula bertambah berat badan..menunggu saat hari untuk ditukarkan ke IJN…

Kepada yang sudi menghulurkan bantuan untuk meringankan beban Basir dan Ina, boleh salurkan derma anda ke dalam akaun ini. 114253446156 (Maybank)….seperti yang tertera dalam gambar di atas..sesama kita beringat-ingat..hari ini, hari mereka, esok lusa mungkin tiba hari kita…

Mendoakan yang terbaik untuk keluarga Basir dan Ina..Moga terus tabah kawan aku yang besar ini dalam menempuh ujian Tuhan..ketahuilah, anda orang yang bertuah dipilih oleh Tuhan untuk terima ujian ini…

Aku dan Muslims Showing The Way

MUSLIMS SHOWING THE WAY

Below is some information regarding the standing of  Muslims  in terms of education
( or rather the lack of it ), knowledge,power and so forth.
The figures jump into your face and hit you hard, at least that’s how  it seems.
Demographics:
o World Jewish population: 14 million
o Distribution: 7m in America
                     5m in Asia
                     2m in Europe
                     100 thousands in Africa
o World Muslim population: 1.5 billion
o Distribution: 1 billion in Asia/Mid-East
                     400m in Africa
                     44m in Europe
                     6m in the Americas
o Every fifth human being is a Muslim.
o For every single Hindu there are two Muslims
o For every Buddhist there are two Muslims
o For every Jew there are 107 Muslims
Yet the 14 million Jews are more powerful than the
entire 1.5 billion Muslims…
             Why..?
bacaan lanjut: syedsoutsidethebox
Cabuk: sekali-sekala baca enter daripada blogger otai, memang menarik…terbeliak mata aku kejap…

Aku, Drag dan Malaysiakini

Aku jadi pelik perangai sesetengah orang yang tertelan biji kacang pun nak riuhkan satu kampung…hal remeh-temeh, hal terpencil atau cakap-cakap orang biasa, benda kecil pun nak diheboh-heboh…

Berkaitan dengan insiden orang awam tercedera ketika menonton perlumbaan drag di Lebuh Wadi Ehsan, Presint 19, Putrajaya yang diadakan bersempena Himpunan Jutaan Belia malam Sabtu, 27 Mei lalu…ikut kenyataan polis, 22 orang cedera, Menteri, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek menyebut, beliau difahamkan, 17 orang cedera…

Pasal benda yang tak siapa menduga boleh berlaku, terus saja ada yang menyalak seperti anjing kelaparan…dah menjadi bahan kempen politik pula…nak mencari salah orang pulak…tak tentu hala bercakap, ada saja isu yang nak dibangkitkan secara tiba-tiba..nampak sangat ada yang tak cerdik..hanya pandai menuding jari saja..

Yang paling aku tak tahan, perangai wartawan Malaysiakini yang aku anggap budak mentah dan hingusan cuba nak berlagak pandai nak main isu..aduhai, nampak sangat dengan perwatakan kau begitu, tak layak nak ajak duduk menonton drag pun…

Benar, aku ada baca kenyataan Shabery yang boleh dianggap sebagai terlepas pandang oleh beliau dan menjadi punca kejadian itu terus dipolitikkan oleh pihak tertentu dengan agenda masing-masing…

Kalau ditanya pada aku, memang hal yang berlaku sangat terpencil biarpun orang menyangkal ia melibatkan nyawa manusia…aku sendiri satu ketika seorang yang gila untuk tengok race, tak kira motosikal atau kereta..tak kira yang haram atau yang halal…apabila datang untuk menyaksikan race, sudah tentu datang dengan risiko yang tak siapa tahu..kalau tak berdepan dengan cabaran, elok duduk saja di rumah, tonton race di televisyen atau melalui YouTube..habis cerita…

Dah memang perangai orang tengok drag, suka nampak kelibat kereta atau motosikal laju dalam jarak dekat..penggemar tegar drag tak akan berpuas hati hanya mendenar deruman enjin sahaja selagi tak melihat kerangka kenderaan yang berlumba..ini adalah perkara biasa, lumrah..

Punya sudah bertahun-tahun perlumbaan drag ini dianjurkan dengan ratusan siri perlumbaan diadakan, aku rasa ini baru kali pertama kejadian kemalangan berlaku..langsung terus heboh bab keselamatan dan tambah parah lagi, ada pihak seperti MAM tampil bangkit isu berkaitan dengan kelulusan…ada saja nak cari ruang menyalahkan penganjur..andai benar sekali pun ada benteng penghadang, siapa boleh jamin apabila sesebuah kereta yang mencapai klimaks kelajuan dan terbabas pasti akan terhenti apabila terkena penghadang yang disediakan..kalau bercakap mengenai momentum kelajuan, siapa yang boleh jamin setiap kereta yang berlumba mempunyai kelajuan yang sama…

Cuba buat perbandingan…pergi menonton konsert..beramai-ramai, bersesak-sesak, alih-alih ada pula yang mati kelemasan…ada tak penganjur disalahkan…hah, ini contoh yang paling dekat dengan kita semua…orang pergi Mekah, untuk tunaikan haji atau umrah, ada yang mati ketika melakukan tawaf atau saie..ada tak dengar orang salahkan kerajaan Arab Saudi…kedua-dua contoh yang diberi tersangat ‘koman’ kita dengar, dah jadi macam biasa tapi takda pula orang heboh nak bercakap-cakap sampai naik gila menyalahkan pihak tertentu..

 

Norizam Mohd. Rani, 30, (gambar atas), seorang saksi dan juga seorang pelumba drag, sudah bertahun-tahun berkecimpung dalam arena drag secara serius dan beratus-ratus perlumbaan sudah disertai dan ditonton..kata dia, ini kali pertama insiden sedemikian berlaku…

Biarpun wartawan Malaysiakini punya cerdik nak putar belit isu, nak pengaruh Norizam cuba bagi kenyataan yang senada dengan dia, mujur brother racer kita ini lebih bijak daripada budak hingusan Malaysiakini…

Wartawan Malaysiakini:  Abang, penganjur sepatutnya boleh menghentikan perlumbaan apabila dah nampak penonton duduk dekat berhampiran dengan litar, kan…

Norizam: Penganjur dah arahkan orang ramai bersurai dan menunggu selama SEJAM untuk biarkan orang yang menonton secara dekat beredar lebih jauh…apabila orang menonton jadi ramai, keadaan memang susah dikawal..Selepas sejam menunggu, orang ramai sudah mula beredar jauh dari litar..tetapi KEMBALI semula apabila kereta mula berlumba..

Nah..amik kau Malaysiakini..telan mentah-mentah apa yang brother racer ini bercakap…aku gelak saja..jelas, terang dan bersuluh aku dapat tengok perangai buruk wartawan yang bekerja dengan portal yang tak mengaku cenderung kepada Pakatan Rakyat..kau nak cuba spin isu tapi tersilap orang..Norizam bukan orang calang-calang, dia tahu apa yang dia buatdan risiko yang bakal dihadapi..

Aku tetap mahu bagi kredit pada Shabery yang bersedia untuk memikul sebarnag tanggungjawab terhadap apa yang telah berlaku..dan dengan gentleman, beliau sendiri memohon maaf kepada semua jika terdapat sebarang kecacatan dalam pengisian penganjuran Himpunan Jutaan Belia, Putrajaya..lebih elok buat begini, dari menjadi anjing gila yang sibuk nak sebarkan penyakit gila pada yang lain..mencari salah dan menyalahkan orang tak tentu pasal..