Aku dan Sejarah

srikandi

 

Jadi asyik aku hadap entry2 kat blog ini : Alter Terahsia Bangsa Melayu, yang ditulis hasil nukilan seorang yang dikenali sebagai Srikandi..secara kebetulan pula aku klik pada pautan seorang kenalan di FB..

Betul, aku memang suka Sejarah..seingat aku, zaman sekolah menengah menjadi bukti nyata tahap obses aku pada mata pelajaran Sejarah..dengan izin Tuhan, aku mampu ingat secara terperinci setiap apa yang dibaca melalui buku teks dan butir kata yang disampaikan oleh cikgu ketika dalam kelas..

Betul..ketika itu, aku sendiri aku kandungan dalam buku teks Sejarah sangat terhad isinya..huraian yang sangat sempit dan seperti ada kandungan yang tertinggal..cuma, demi kelangsungan kelulusan dan keperluan akademik ketika zaman persekolahan, hanya itu saja aku pelajari..

Membaca satu persatu tulisan di blog Srikandi ini, gian aku pada Sejarah sedikit terubat..rasa seronok membaca..penyampaian kemas walaupun berpanjang jela, medium alam maya ini dimanfaatkan dengan sebaiknya..penulis memang seorang obses dengan Sejarah..terarah kepada riwayat Melayu yang menjadi latar belakang utama dalam kajian penulisannya..

Aku mahu bersangka baik..percaya dan yakin hasil kajian yang dibuat..setidak-tidaknya, ada ilmu baharu, ada pengetahuan yang bertambah…apa yang disampaikan oleh penulis membawa makna kepada penilaian kajian yang dijalankan..sekurang-kurangnya, penulis mempunyai misi yang boleh dikongsi oleh ramai pejuang bangsa dan agama dalam negara kita..bukan hanya bertopengkan politik semata-mata seperti si pembual mulut atau si petah mencanang kata-kata..

sedikit petikan beberapa ayat daripada entry yang ditulis, Pembuka Bicara Srikandi, berkaitan dengan persamaan perkataan Melayu dengan Hebrew..

Hebrew:

Malay=Hebrew=English

Api=ophir=ring of fire.

Adat=dawth=law

Surau=sawraw=house,small mosque/fort

Egyptian:

Malay=Egyptian=English

Mata=maat=eye

Perahu=perehu=boat

Phoenicia:

Malay=Phoenicia=English

Rabun=rabun=blindness(Malay),large eye(Phoenicia)

Bala=Baal=disaster(Malay),fertility(Phoenicia)

 

Lama sudah tak membaca..beginilah aku..mudah lupa apa yang pernah ada dalam kepala..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

