Aku dan Tali No. 6 (Cerut Carut PRU-13)

Terima kasih kepada Mynewshub kerana berkongsi sesuatu yang aku rasa bermakna untuk dijadikan renungan bersama ketika ini.

Kewujudan filem pendek berjudul Tali No. 6 ini bertepatan dengan mood ketika ini, Pilihan Raya Umum ke-13 negara kita yang dianggap sebagai ibu kepada segala pilihan raya.

Pertembungan ideologi politik, taburan janji dan butiran manifesto menjadi senjata utama. Tak lupa juga disuburkan dengan menyerang peribadi untuk meraih undi dan political mileage.

Garapan Khir Rahman yang boleh aku anggap bijak, ringkas dan mudah difahami oleh semua..lakonan bersahaja Pekin, Sofi Jikkan dan Danny Zilong menjadikan filem pendek dalam durasi 21 minit ini mampu memberi ‘kempen’ baharu kepada masyarakat yang masih buta mengenai padang politik.

Watak  adik Najmi Nafis, pada permulaan filem ini mungkin dianggap hanya sebagai penghias namun impaknya mula terkesan di penghujung.

Bagi yang tidak memahami mengenai kenapa tajuk itu dipilih, maka sah belum cukup matang lagi dengan apa yang berlaku di sekeliling.

Jadi lebih elok kalau aku nasihatkan, berhenti bercerita mengenai politik.

Untuk diri aku, babak-babak dan dialog yang cukup buat aku terkesan adalah, ” Dalam nak menyelesaikan masalah, sama sesakali jangan buat satu lagi masalah. Nak menyelesaikan masalah, biar dari dalam.”
Secara sendiri, bait-bait ayat itu menyedarkan aku dan dalam pada yang sama kepada pelayar blog Cabuk, mungkin manfaat boleh diserap bersama..
” Dalam nak menyelesaikan masalah, sama sesakali jangan buat satu lagi masalah. Nak menyelesaikan masalah, biar dari dalam.”

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

