Aku, Khabar Angin, Shared (kongsi) dan Like (Suka)

 

images

 

1997, dalam bilik darjah, Sekolah Menengah Kebangsaan Abdul Jalil, Hulu Langat – situasi: Aku dan seorang rakan rancak berborak..macam-macam isu dibincang, dunia sekolah sehingga luar sekolah membabitkan sukan bola sepak, cerita kampung dan pelbagai..ketika itu guru Bahasa Malaysia ada di meja sedang menyemak kerja rumah yang kami semua siapkan..perlahan-lahan irama borak aku dan rakan itu mula kedengaran seperti lagu pergaduhan..secara tiba-tiba, aku dan rakan itu ditempelak oleh guru itu, marah dengan kelakuan kami..gempar satu bilik darjah..pelbagai butiran dia lemparkan pada kami dalam bilik darjah, lebih-lebih berkaitan dengan tempat asal-usul aku dan rakan-rakan yang lain sudah sebati dengan budaya setempat..

Sampai sekarang aku sendiri terkejut dengan tindak-tanduk guru itu..dan pada fikiran aku yang kurang bijak meneliti apa yang berlaku..benar, ia kedengaran, kelihatan seperti satu pergaduhan tetapi hakikatnya, itu ada CARA aku dan rakan-rakan lain di HULU LANGAT…lebih pelik lagi, guru itu sendiri berakar umbi di sana, dan kurang senang dengan cara itu..minta maaf, aku kurang setuju dengan guru aku ketika itu walaupun aku hanya mendiamkan diri tanpa mahu menimbulkan provokasi berlebihan dengannya..

Bayangkan, situasi yang berada di hadapan mata, kepala, badan dan pancaindera yang lain pun boleh disalah ertikan..ini kan lagi apabila kamu tidak melihatnya sendiri, hanya sekadar SHARED, LIKE dan akhirnya DISEBARKAN…kasihan…

Sekali lagi..kewujudan video di atas masih menandakan ada manusia bijak yang tampil..tabik hormat…

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

