Archive for the ‘ Iklan ’ Category

Apa Khabar

 

Merenung ke luar jendela
Bayu pagi meniup lembut
Lihat bintang di angkasa
Purnama menerangi gelapku
Dan bila fajar menjelma
Itu permulaan hari baru
Dunia gamat bunyinya
Sunyiku hanya Tuhan tahu

Dalam perjalanan banyak persimpangan
Di mana kita bertukar arah
Kau lurus ke kiri aku tegak ke kanan
Di mana kita tersilap langkah

Kadang-kala waktu berhenti
Ku toleh ke sisi
Engkau tiada di sampingku
Tapi lebih seringkali
Bertemu dalam mimpi
Semuka dengan sahabatku
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar semua

Mereka kata masa depan kami sungguh cerah
Lirik dan rap kami bak anugerah
Ini semua sebelum semua anugerah
Masa bila lapar semua makan mee segera
Show pertama luar KL di Pulau Pinang
Lapan orang naik dua Kancil tapi semua senang
Dua bilik empat katil jadi empat di lantai
Kalau tidak silap ada yang sampai di tepi pantai
Dan kali pertama kita diserbu peminat
Di Kuching, Sarawak seperti semalam aku ingat
Setiap langkah bersama seakan tidak percaya
Kita berjaya jadikan rap sebagai kerjaya
Permulaan pengembaraan yang berliku
Dan ini mungkin sinopsis hidupku dalam lagu
Kau kembarku hari ini dan semalam
Jadi hari esok itu sendiri boleh faham

Kadang-kala waktu berhenti
Ku toleh ke sisi
Engkau tiada di sampingku
Tapi lebih seringkali
Bertemu dalam mimpi
Semuka dengan sahabatku
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar semua

Pada mulanya kita menjajah
Lagu-lagu bahasa penjajah
Dan kita berdua budak belasan
Kau pandai buat percaturan
Industri penuh dengan peraturan
Semua kita bahas dan pidatokan
Sebab ini dua budak bijak
Kita kata ya mereka tidak
Kalau gagal merancang itu merancang untuk gagal
Ku masih ingat pesanmu
Ingat Zal kita Z paling handal Zal
Suntikan semangat untukku
Setiap persembahan phenomenal
Beribu lagi fans luar stadium
Lepas pusing satu Malaysia, Singapore, Brunei, Indonesia
Angan-angan jadi impian impian jadi cita-cita
Kata-kata jadi lagu puisi jalanan tercipta
Siapa kata jangan bermimpi doaku pada Yang Esa
Mungkin permulaan baru di ketika berbeza

Kadang-kala waktu berhenti
Ku toleh ke sisi
Engkau tiada di sampingku
Tapi lebih seringkali
Bertemu dalam mimpi
Semuka dengan sahabatku
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar semua

Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar semua

Advertisements

Aku dan Kebaikan Yang Dipulangkan Semula

Manis…dan sesuatu….

Life Vest Inside – Kindness Boomerang – “One Day”

Cabuk: Asalnya, ketika mendapat tahu mengenai kewujudan video ini, ia adalah rentetan daripada sudut yang berlainan..ada yang merungut mengenai pembuatan sebuah video klip dalam negara, 1M4U menyamai dengan konsep video yang aku tempelkan di atas..istilah mudah, meniru, palagiat, ciplak..

Namun, aku mahu tinggalkan bab negatif tersebut (ada juga kebenaran mengenai perkara tersebut) tapi lebih mahu menumpukan pengisian dalam video klip itu..sangat mendalam..

Aku dan Gadis Jolobu (Waris Feat Hattan)

W.A.R.I.S. feat. Hattan - Gadis Jolobu

 

(Dato Hattan)
Ko jolobak ko jolbu
Tuai padi tigo tangkai
Kalau kono komat jolobu
Tak mati badan menghasai
Gurindam dulu dulu jangan ponah dipotikai
Tak tahu tanyo dulu jangan goma memandai-mandai

(Waris)
Kisah eh bermulo mulut ughang kampong
Kisah ramai gadis cantik kek jolobu berkampung
Ughang luar datang luar nak cari’an joki
Lain pulak jadi eh terpikek nak buek bini
Tapi silap kono komat sampai tinggalkan keluargo
Kopit bawah kotiak bini tanggungjawab lupo
Omak ayah rindu tapi dio buek bodoh
Dah takdo monyosa monangih dopan kubur

Chorus
(Dato Hattan)
Ko jolobak ko jolbu
Tuai padi tigo tangkai
Kalau kono komat jolobu
Tak mati badan menghasai
Gurindam dulu dulu jangan ponah dipotikai
Tak tahu tanyo dulu jangan goma memandai-mandai

(Waris)
Ughang luar salah tafsir koba gadih kito bahayo
Lopeh coghai semuo ghoto jadi milik dio
Jangan salah anggap napo lobihkan pompuan
Sobab laki boleh hidup kalau campak dalam hutan
Zaman dah boghubah adat di tolan zaman
Dah takdo mewaghisi coghito bertauladan
Apotah laie mengaku ughang nogori
Bilo tanyo suku mano nak jawab pun tak ghoti

Poie tanyo omak poie tanyo uwan
Kok takdo kosompatan buleh tanyo kawan-kawan
Aktiviti bergurindam tolah lonyap dilupokan
“sebagai suatu warisan”

Ulang Chorus

(Dato Hattan)
Wak wak makan padi si lomang dalam buluh
(Waris)
Kok dah dapek yg dicari jgn terlansung semayang subuh
(Dato Hattan)
Ayam berkokok umah ponghulu itu tando haghi nak siang
(Waris)
Kok dah dapek oghang jolobu tak sabar nunggu malam ko siang

(Waris)
Ughang luar salah tafsir koba gadih kito bahayo
Lopeh coghai semuo ghoto jadi milik dio
Jangan salah anggap napo lobihkan pompuan
Sobab laki boleh hidup kalau campak dlm hutan
Zaman dah boghubah adat di tolan zaman
Dah takdo mewaghisi coghito bertauladan
Apotah laie mengaku ughang nogori
Bilo tanyo suku mano nak jawab pun tak ghoti

Poie tanyo omak,poie tanyo uwan
Kok takdo kosompatan buleh tanyo kawan kawan
Aktiviti bergurindam tolah lonyap dilupokan
“sebagai suatu warisan”

(lirik oleh 1liriklagu.com)

Aku dan Iklan Raya Petronas 2013

 

 

 

Hari Raya Petronas

 

Baru tengok..memang sesuatu…

 

Aku dan Rembau Most Wanted

 

MOST WANTED: Sapo tak pueh hati meh kito jumpo dopan-dopan

 

I representin’ this place,
Where people say murder is the case
R.E.M.B.A.U
The food gonna make your tongue blaze
That forward hold your head high
Be proud for where you came from and stay fly
That’s what I’m doin’

Hobin Jang Hobin
We ain’t no trippin Jang
Tahun dopan ado laie Pialo Malaysia kito pogang
Lagu nogori berkumandang
Semuo player masuk padang
Tabik hormat tando monang
Kito monang kito monang yo
Duo satu kocik bonar
Ompek satu sonyum lebar

Teringek bilo poghah kerigek
Nyabit rumput poie sawah
Kojo macam nak mati tapi gaji kocik anak
Itu urang dulu
Tak macam budak-budak sekarang
Susah sikit je
Dah lari kampung tinggal bondang
Dulu maso kocik-kocik cito-cito angkosawan
Bilo bosa jadi rapper tukar dialek nogori sembilan
Tak ponah terlinteh kek ati nak lupo’an daratan
Sapo tak pueh hati meh kito jumpo dopan-dopan

Chorus
Being the most wanted
Don’t wake me up from my dream
C.R.E.A.M
Rembau Most Wanted yo
To my boys in N-nine
Who worked hard and strugglin’
Rembau Most Wanted yo

My brain works faster than computer
Cuz I’m the prime mover
Entrepreneur yes I am
We’ve been busy chasin’ dollars
Chillin’ at Mui Fong with my homies yaw
And if you keep talkin’ shit others might listening bro
Then gangin’ up, just pick up your gear
Listen dear
I ain’t messin’ wit the coward
I ain’t messin’ wit the fake gangstas
All I know I keep my rap clean
Being the most wanted
Don’t wake me up from my dream
C.R.E.A.M

Lembu ado tali takdo pon tak guno
Tunggu hujan dah ghobeh
Baru payung nak dibuko
Kojo tak kuek tapi berangan nak hidup sonang
Baik poie mampuih dari susah’an semuo urang

Polik bona bilo pikir orang tuduh bukan-bukan
Takpo tunggu den dah kayo jangan cubo nadah tangan
Mintak pinjam duit apotah laie tandotangan
Time tu takdo nak berbaik ekau boleh poie jalan

Ulang Chorus 2X

Paya kumbuh, where you at?
Tigo Nenek, where you at?
Tanah Datar, where you at?
Batu Hampar, where you at?
Where you at?
Biduanda, where you at?
Somo Lenggar, where you at?
Solomak, where you at?
Anak Mukal Anak Acheh, where you at?
Mungkar, where you at?
Anak Melako, where you at?

Tigo Batu, Rajo Beralam
Penghulu Berluak, Lembago berlingkungan
Buapak beranak buah, Anak buah duduk bersuku-suku
Berapo suku eh? Duo boleh

Aku dan Rilek Brader (Art Fazil feat Imuda)

Masa yang sesuai nak layan video klip ni..

Aku dan Baju Hujan

Asal pagi jer..hujan..bawak ke petang pun, hujan…asal hujung tahun jer..hujan..nak buat macam mana, dah sampai musimnya..

Sampai masa musim hujan, selain orang mula takut rumah naik air sebab banjir, pengguna jalan raya, motosikal juga merasa kesusahan lantaran cuaca yang boleh mengakibatkan perjalanan terbantut..diredah hujan, alamatnya baju, seluar, kasut, habis basah lenjun..kalaut tak redah, mahu lewat tiba ke destinasi..

Alternatif bagi penunggang motosikal untuk mengelak daripada basah lenjun, memakai baju hujan..

Seiingat aku, ketika mula menunggang motosikal secara serius sejak berada di Tingkatan 3, memang tak pernah terfikir nak beli baju hujan..sama ada berhenti bila hujan turun@redah saja..masa itu, hati kering, jadi basah satu badan tak terasa sangat..

Perangai buruk itu terus terbawa-bawa sampai menjejak kaki ke universiti..walaupun dah belajar tinggi tapi masih lagi berdegil untuk membeli baju hujan..Lebuh Raya Utara Selatan menuju ke Skudai, Johor, selamba aku redah tanpa mengenakan baju hujan walaupun hujan turun..ada kalanya lebat, jadi aku berhenti seketika di kawasan rehat dan rawat..pernah beberapa kali baju aku basah kuyup dan kering semula selepas meredah perjalanan sejauh 400 kilometer..

Selama tiga tahun berulang-alik dari zon selatan ke zon tengah, kampung halaman aku dengan menunggang motosikal, baju hujan masih tidak aku beli..sampai juga aku mula berkerjaya, minda masih tidak terbuka untuk membeli baju hujan..

sangat pelik..

Namun, segalaya bertukar selepas beberapa bulan yang lalu, selepas motosikal yang dulunya menjadi tunggangan ulang alik ke selatan, kini merupakan mod pengangkutan pilihan pertama aku bersama orang rumah..muak rasa nak redah jalan sesak, boleh jadi kurang pahala aku seharian..dek kerana sayang bini, aku beli baju hujan jenama Givi untuk dipakai olehnya..kalau dulu, menunggang berseorangan, takda ku kisah andai kata ku basah, tetap ku redah..siapa tak sayang bini ooiii…

untuk aku, tiada..hanya guna jaket kalis air yang ku simpan sejak sekian lama..

dan kini, baru aku sedar betapa besarnya faedah bila ada baju hujan..kenapalah kurang cerdik aku dulu..

nanti aku nak beli sepasang untuk sendiri pula..