Posts Tagged ‘ BN ’

Aku dan Mesej Teluk Intan

 teluk-intan-nomination
Malaysia Gazette/Mesej Teluk Intan/Terjemahan dari akhbar China Press
WALAUPUN Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng pernah menyatakan bahawa Dyana Sofya Mohd. Daud. berada dalam keadaan cemas, namun kebanyakan orang tetap berpendapat dia berpeluang besar untuk menang terutamanya kerana mendapat sambutan pelbagai lapisan masyarakat.
 Apa yang di luar jangkaan ialah lelaki matang berumur 53 tahun dari Gerakan akhirnya menewaskan calon jelita berumur 27 tahun dari DAP dengan majoriti 238 undi.
 Selepas berita kekalahan tersebar, lebih seribu orang penyokong yang berada di bilik gerakan DAP menitiskan air mata, ramai penyokong di luar Teluk Intan turut sebak. Ada yang berkali-kali tanya, “betul ke?”
 Punca kekalahan Dyana ada tiga, pertama ialah tahap penerimaan politik masyarakat majmuk belum matang terutamanya di kawasan seperti Teluk Intan yang merupakan campuran bandar dengan luar bandar.
 DAP dengan berani menghantar calon Melayu, namun tahap penerimaan di kalangan pengundi Melayu adalah tidak baik.
 Faktor kedua ialah sebahagian kecil pengundi Cina dan sebahagian besar pengundi India telah kembali kepada Barisan Nasional (BN). Keadaan ini menghakis sokongan yang diterima DAP dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).
 Faktor ketiga, imej perpaduan DAP dalam PRU-13 telah hilang. Sebelum Pilihan Raya Kecil (PRK) Teluk Intan lagi, sudah tersebar mengenai konflik dalaman DAP.
 Isteri kepada mendiang Siah Leong Peng mendedahkan ada orang yang mendesak jawatan sebelum kematian wakil rakyat itu.
 Tambahan pula, isu keahlian ibu Dyana dalam Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) menunjukkan Dyana kekurangan integriti ketika mengurus isu ini.
 Kejayaan Datuk Mah Siew Keong juga ada tida faktor. Pertama sekali, PRK berlainan dengan PRU kerana PRK tidak boleh mengubah apa-apa.
  Jika Siew Keong menang pula, seorang menteri dari Teluk Intan akan diwujudkan dan bakal membawa pembangunan ke situ.
 Faktor kedua, disebabkan DAP menghantar wakil keturunan Melayu, ia menyebabkan UMNO amat menitik berat pertarungan ini.
 Jentera Teluk Intan diterajui oleh Timbalan Perdana Menteri dan beliau sanggup menjelajah jauh ke perkampungan Orang Asli yang hanya mempunyai 200 undi.
 Mengukuhkan undi Melayu dan menarik undi India, UMNO menjadi penyumbang kepada kejayaan di Teluk Intan.
 Faktor ketiga, Siew Keong ‘menyerang’ isu tempatan dan jarang menyentuh isu nasional. Isu seperti lebuh raya, kemudahan pengkebumian, tambak sungai dan pendidikan Cina telah dibangkitkan. Beliau mendapat sokongan pemimpin pertubuhan Cina.
 Kempen orang Teluk Intan mengundi orang Teluk Intan juga berjaya menarik sebahagian undi Cina.
 Keputusan PRK Teluk Intan membawa tiga mesej penting. Pertama, undi Cina bukan deposit untuk DAP. Mereka wajar mendengar suara pengundi sebelum menetapkan calon.
 Kedua, sebahagian pengundi Cina mula mempertimbangkan semula BN. Mereka berpendapat emosi tinggi sebelum ini sudah berlalu, kini ialah masa untuk menilai pendekatan politilk yang baharu.
 Ketiga, walaupun penyokong pembangkang berjerit-jerit dalam alam maya, namun ‘kesunyian majoriti’ telah menjadi kekuatan dalam dunia realiti.
 Mereka mungkin berdiam diri dan tidak meluahkan perasaan di Internet, namun bersenyap tidak bermakna mereka tidak berpendirian. Mereka menggunakan undi untuk sampaikan mesej kepada Pakatan Rakyat.
Cabuk: Mentah lagi nak bikin analisis.baca pandai.jenuh berfikir
Advertisements

Aku dan Pasca PRU-13

Dah lebih 48 jam tamatnya pertarungan hebat dalam Pilihan Raya Umum ke-13..itu pun masih ada lagi yang heboh nak bercakap macam-macam..yang bijak,nampak tersusun segala fakta..yang kurang cerdik,bercakap mengalahkan yang bijak..asal boleh saja terima akal langsung diangkat jadi fakta..

Keputusan kali ini adalah Barisan Nasional hanya berjaya menubuhkan kerajaan melalui majoriti mudah,tidak mendapat dua pertiga malahan keputusan yang dicapai oleh Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Tun Razak lebih buruk daripada keputusan PRU-12 pada tahun 2008.ketika itu BN diterajui oleh Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi..selain itu BN juga kehilangan beberapa kerusi parlimen yang dimenangi sebelum ini seperti Batu Pahat dan beberapa lagi di Sarawak.

Bonus dalam kegagalan ini adalah BN berjaya merampas semula Kedah yang sebelum ini dikuasai oleh pakatan pembangkang.

Pakatan rakyat pula dilihat lebih berjaya dengan penambahan 7 kerusi parlimen selain berjaya menambah beberapa buah kerusi Dewan Undangan Negeri di negeri tertentu seperti Selangor,Terengganu dan Negeri Sembilan.

Kalau dulu pada 2008 dikatakan tsunami politik, kali ini pula dikatakan tsunami politik kaum Cina..mula dah heboh orang bercakap sana sini..yang nak menegak benang yang basah pun ada,yang buta fakta pun ada,yang tukang angguk saja pun tak terkecuali..

Bukan nak kata aku ini bijak dalam politik tapi aku bercakap atas perkara yang aku tau saja..janganlah ada pula nak menafikan apa yang sedang berlaku di sekeliling..bagi sesetengah orang mungkin nampak kabur tapi lama kelamaan ia akan menjadi semakin jelas..

Apa yang Utusan Malaysia dan Kosmo papar pada muka surat hadapan itu ada kebenarannya..mungkin nampak macam perkauman tapi itu hakikatnya..hairan aku..pada yang mungkin tak tahu,surat khabar cina dah lama main sentimen perkauman sejak tarikh pembubaran parlimen dan tarikh PRU-13 belum dimuktamadkan.maknanya apa ayat aku sebelum ini.selepas saja pilihan raya 2008,akhbar cina dah mula main sentimen perkauman..memandangkan kita tak baca surat khabar cina dan tak faham,jadi takda siapa yang sedar,nak ambil tahu..baru Utusan dan Kosmo jentik,dah mula menyalak macam anjing kelaparan..itu yang dikatakan cukup matang..boleh marah,tak salah tapi biar pada tempatnya.buatlah analisis bermacam-macam untuk menafikannya tetapi jelas itu adalah hakikatnya..

Aku bercakap dalam bahasa yang mudah untuk tutup pasca PRU-13 ini..Kerajaan perpaduan melibatkan UMNO dan PAS boleh bentuk untuk kukuhkan semula kuasa orang Melayu.cukup-cukuplah bergaduh,takda kesudahannya..masing-masing kena sedar yang masing-masing pun bukan maksum..jangan nak tuding jari dosa orang nanti terpalit diri sendiri balik..pandangan aku yang penting perlembagaan penjajah perlu diubah..sistem Malaysia dah teruk sangat..semangat perpaduan dah mula hancur..keharmonian zaman sekarang sudah mula tergugat..tak salah kalau boleh semeja dan bertoleransi dengan kaum lain asalkan penghormatan itu ada..jangan sampai kaduk naik junjung..

Tahun 1999 orang baru nak celik mata pasal buruk kerajaan walhal benda dah lama jadi kanser..tahun 1999 dan 2004 undi mula Melayu pecah.orang tak sedar taktik persempadan semula kawasan pengundi akhirnya makan tuan..cina mula tunjuk taring taring even Tun Dr. Mahathir yang hebat dan ditakuti cina, pun terpaksa turut kehendak kaum minoriti itu..2008 yang cina asalnya menurut mula muak termasuk Melayu pun sama hasilkan tsunami..dan 2013 paten yg sama diulang..

Lebih buruk lagi lepas 2008 sehingga menjelang PRU-13 ramai pulak yang bijak pandai bercakap pasal politik tiba-tiba muncul.konon ambil berat pasal negara..inilah perangai yang cukup aku pelik.yang baru kerja kerajaan,baru tau buruk sikit,dah mula tunjuk pandai.yang tak habis belajar,terikut sangat,mengaji kat internet berlagak pulak berpidato macam ahli politik..yang diberi peluang untuk menulis politik,terlalu ekstrim dan menyokong membabi buta..hanya disogok dengan propaganda,mula melalak sampai hilang pedoman..hanya disumbat gula-gula,mula hilang pahit kepayahan..setakat menyarung segak kot belum tentu anda bijak..setakat berkopiah berserban belum tentu anda ulamak..jangan taksub dengan sebelah pihak kalau tak tahu hujung pangkal..jangan fikir diri sendiri pejuang kalau belum ketemu erti perjuangan sebenar..mata tak pernah pedih kena gas pemedih mata,simpan lah sembang hebat.kalau tak rasa perit duduk di bawah,merasa susah,jangan lantang berjuang demi rakyat..bukan nak takbur,aku bersyukur kerana Tuhan beri peluang untuk dedahkan diri aku kepada politik sejak umur masih lagi hijau..pilihan raya umum 1990 itu permulaan..aku mula belajar politik dari akar umbi sehingga ke atasan..mudah cakap,aku lebih suka memerhati daripada cenderung kepada mana-mana parti.aku mengaku pernah jadi jentera dua parti yang berbeza ketika umur masih setahun jagung tapi itu adalah pengalaman berharga yang aku kutip..berkawan baik dengan mana-mana orang,tak kira UMNO,PAS,PKR,MCA,DAP termasuk Sabah Sarawak cukup mematangkan aku dalam politik..dan aku tak pernah berhenti belajar sehingga sekarang..

Pada hal,sistem yang rosak termasuk orang dalam sistem sendiri..buatlah apa-apa pun sampai kiamat takdalah berubah.ingat kalau tukar kerajaan boleh berubah sekelip mata, pada hal orang dalam sistem politik berlingkar dalam bulatan yang sama.biarlah tegak dengan sistem sendiri..Islam itu biar sebati, bukan semata-mata percakapan ataupun perbuatan..semangat kenegaraan biar jitu bukan jadi sumpah-sumpah atau talam dua muka..tak salah bangga dengan bangsa sebab ia juga jati diri..

Yang diberi amanah, pikul galas beban dengan baik dan saksama..jangan alpa tenggelam dek ringgit dan kuasa..yang berjuang,terus berjuang kerana ia tidak pernah berakhir selagi sangkalala belum berbunyi..jangan mengejar dunia,rakus mata dan gelojoh nafsu sehingga membelakang makna perjuangan..

Aku, P.Kamalanathan dan 1Malaysia

Aku kira ini antara yang boleh bikin aku geli hati sepanjang hari..

Nama Calon Barisan Nasional bagi Pilihan Raya Kecil Parlimen Hulu Selangor, P. Kamalanathan, mencerminkan konsep 1Malaysia

Kamal (Melayu), Alan (Cina), Nathan (India)…nampak majmuk..tiga kaum terbesar di Malaysia…

Walaupun tak berguling-guling aku gelak tapi ia cukup geli hati…kira hebat juga kepada siapa-siapa yang boleh keluar dengan idea begini..segenius Tuan Muda..

Aku dan Ibrahim Ali

Semalam, ramai menjangkakan Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali bakal mencuri tumpuan sidang Dewan Rakyat dengan pendedahan yang ingin dibuat berkaitan dengan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim..malah aku sendiri dipertanggungjawabkan untuk fokus terhadap perkara tersebut..

Alih-alih, tindakan Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan bangun untuk berhujah sebelum Ibrahim berkaitan dengan kenyataan Anwar mengenai penglibatan Apco Worldwide, ejen Yahudi, dalan urusan kerajaan, mula mengundang kekecohan dewan..

Bayangkan, punyalah haru, ahli-ahli parlimen berjaya dengan sukses menukar atmosfera bangunan berprofil tinggi itu menjadi seperti Zoo..pekik-memekik, jerit-menjerit, tikam lidah berlaku menjadi tatapan tetamu yang hadir terdiri daripada pelajar sekolah dan institusi pengajian tinggi…sampai jantan betina pun terkeluar, heboh sampai jadi isu..

Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur), R.Sivarasa (PKR-Subang), Datuk Idris Harun (BN-Tangga Batu), Datuk Bung Mokhtar Radin (BN-Kinabatangan), antara watak-watak utama dalam drama itu..

Rumusan aku..kebudak-budakan..

Berbalik kepada Ibrahim, kekecohan yang berlaku berlarutan sehingga sejam 10 minit mencuri masa keemasan untuk menjadi hero of the day..pada hemah aku, Ibrahim sendiri tidak menjangkakan hujah Abdul Rahman pula menjadi tumpuan berbanding dengan apa yang ingin disampaikan olehnya..jika Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim berjaya memenuhi slot muka depan akhbar ketika membuat pendedahan mengenai Anwar, mengapa dia tidak boleh berbuat perkara yang sama..

Biarpun pada mula Ibrahim berjaya mencelah untuk mendapat kebenaran Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Ronald Kiandee meneruskan ucapannya tapi Ibrahim hilang sabar apabila campur tangan oleh Dr. Mohd. Hatta Ramli (PAS-Kuala Krai) menyuruhnya duduk…

HOOOOOOOIIIIIIIII.….Ibrahim menjerit….dengan menghempas kertas ke meja di hadapannya…..Itu klimaks babak-babak ala zoo negara semalam…

Limelight Ibrahim berjaya dicuri dengan sepenuhnya..sampai butiran ucapannya tidak diendahkan biarpun mempunyai nilai berita…mungkin, Ibrahim pulang semalam dengan seribu satu kekecewaan atas apa yang berlaku..membaca akhbar hari ini pun, pasti beliau merasa tawar hati melihat cerita Anwar diberi masa seminggu untuk menjelaskan dakwaannya bahawa gagasan 1Malaysia yang diilhamkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ditiru daripada slogan 1Israel pula dipaparkan lebih besar daripada pendedahan yang dibuat..

Simpati aku pada Ibrahim..mungkin semalam bukan hari dia..mungkin ada hikmahnya..siapa tahu..tunggu saja sehingga sidang tamat nanti..