Posts Tagged ‘ Johor ’

Aku dan Pengukir Cahaya [ perakam video perlawanan Pahang, Johor DT (JDT) ]

 

Cabuk kenal siapa Pengukir Cahaya …terima kasih atas kejujuran anda…dan bukan mudah Cabuk nak shared sebarang video untuk dipertontonkan bersama..Khalayak luar boleh tonton sendiri video ini dan mohon bersama pertimbangkan..tidak mempunyai niat apa-apa cuma beri peluang kepada diri sendiri dan semua untuk berfikir secara waras serta rasional

 

Advertisements

Aku, Pahang, Johor DT (JDT) dan Pahang

kecoh

 

Kekecohan di luar Stadium Darul Makmur

 

 

kecoh1

Provokasi penyokong berlarutan di Pekan (ini sumber story daripada Bernama dan diterbitkan oleh Kosmo!)

 

ini story version aku pula yang turut dihantar semalam

Penyokong Johor DT ditahan enggan bersurai

KUANTAN – Polis mengesahkan seorang penyokong Johor Darul Takzim (Johor DT) ditahan di Ibu Pejabat Polis Pekan di sini kerana enggan mematuhi arahan supaya bersurai bagi mengelak kekecohan antara penyokong negeri itu dan Pahang berlarutan malam kelmarin.

Lelaki berumur 24 tahun itu ditahan sehingga semalam dibawah Seksyen 172 Kanun Keseksaan kerana menghalang penjawat awam menjalankan tugas sebelum dibebaskan dengan jaminan polis.

Dalam kejadian kira-kira pukul 1 pagi itu, empat buah bas persiaran yang dinaiki oleh kira-kira 160 orang penyokong Johor DT hadir ke balai polis tersebut untuk membuat laporan mengenai cermin kenderaan mereka yang pecah akibat dibaling objek keras selepas menyaksikan perlawanan bola sepak di Stadium Darul Makmur di sini.

Ketua Polis Daerah Pekan, Superintendan Yahaya Othman berkata, selepas selesai membuat laporan, wakil penyokong Johor DT mula bergerak ke bas untuk pulang sebelum melihat beberapa penyokong Pahang yang berkumpul di luar balai.
Ujarnya, kekecohan kecil mula tercetus akibat provokasi kedua-dua penyokong sehingga memaksa polis bertindak untuk mententeramkan keadaan dan mengawal situasi da ripada menjadi lebih buruk.
“Keadaan berjaya dikawal selepas pihak kami berjaya menasihatkan para penyokong Pahang yang berkumpul di hadapan balai supaya bersurai.
“Seorang penyokong Johor DT ditahan kerana enggan bersurai dan menaiki bas selepas diarah berbuat demikian,” katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.
 Bagaimanapun katanya, bagi menjamin keselamatan pe nyokong Johor DT yang menaiki empat buah bas tersebut, polis telah mengiringi mereka sehingga ke Rompin.
 Beliau juga menafikan mengenai kejadian seorang penyokong Pahang yang cedera dalam insiden tersebut seperti yang mula tersebar melalui media sosial Facebook dan Twitter.
 Sementara itu, Timbalan Polis Daerah Kuantan, Superintendan Abdul Aziz Ahmad pula memberitahu, kekecohan yang tercetus sebaik tamat perlawanan malam kelmarin itu hanya berunsur provokasi dengan kedua penyokong saling membaling objek.
 Namun ujarnya, kecekapan kira-kira 500 anggota polis yang bertugas dapat mengawal keadaan daripada berlarutan menjadi insiden yang tidak diingini
 “Masing-masing hanya membuat provokasi sebelum ada yang bertindak membaling objek keras menyebabkan ada individu yang tercedera.
“Setakat ini tiada tangkapan dibuat namun ada beberapa individu diberi amaran kerana cuba mencetuskan ketegangan,” katanya.

 

kecoh2

 

tak sangka juga sampai macam nih sekali orang kata pada aku..tak mengapa..perkara biasa dan ini bukan pelik dan baharu untuk aku..

 

kecoh3

 

Imej di atas pula sebahagian pandangan cabuk mengenai apa yang dah jadi..malas nak komen panjang, sebabnya bukan perkara baru..perkara yang sama berulang-ulang jadi..pernah berhadapan perkara yang sama pada ketika bertugas di Kelantan..dan melihat perkara yang sama sejak mengikuti zaman perkembangan bola sepak tanah air daripada usia masih mentah lagi..

kepada seorang rakan aku katakan: cerita semalam,sorak terlarang.ulang skrip sama Kelantan dulu.menulis hanya menghidu berita

Cabuk: sebagai pemain bola sepak,saya hanya pandai main dalam padang.berlari,gelecek,sepak bola.cakap pasal bola saya tak pandai

Aku dan Gunung Lambak, Kluang Johor

 

Terkejut bila tengok surat jemputan asignment tulis, Kembara Lestari 2012 – Sekolah Menengah Kebangsaan  Abdul Jalil (SMKAJ), Hulu Langat: Mendaki Gunung Lambak, Kluang, Johor..

Tinggal dua hari lagi nak mendaki, baru aku tau bahawasanya aku akan mendaki gunung..benda yang aku dah tinggal lebih 10 tahun..Walaupun aku telah dimaklumkan lebih awal mengenai jemputan untuk aktiviti sempena cuti sekolah ini lebih awal tapi aku masih tak dapat details sepenuhnya..silap aku juga tak nak tanya lebih lanjut..bila tanya kepada cikgu yang mengajak aku, kenapa tak maklumkan awal, katanya sah aku tak nak join kalau tahu mengenai aktiviti mendaki…

Bukan sebab memilih cuma bimbang kudrat tak betul-betul cukup..berbanding dengan gunung-gunung lain yang pernah aku panjat, Gunung Lambak bukan tinggi sangat..tapi kalau dah tercungap-cungap, terhincut-hincut, boleh jadi bahan gelak dek budak-budak sekolah saja..apa-apa pun, disebabkan SMKAJ merupakan lokasi awal aku dibentuk menjadi manusia, jadi aku tak ralat sangat untuk join dalam aktiviti tersebut..

 

 

Mendaki Gunung Lambak dengan memakan masa selama 2 jam 30 minit sangat mencabar apabila ia dilakukan bersama dengan pelajar-pelajar sekolah..faham-faham saja dengan kerenah masing-masing, secara tidak langsung, aku pun dah jadi macam cikgu sekolah sebab nak kena tengok keselamatan masing-masing…

 

 

Boleh dikatakan hampir majoriti tak pernah mendaki gunung dan ini merupakan pengalaman pertama masing-masing..jadi, memang aneka ragam dapat dilihat sepanjang perjalanan mendaki sampai ke puncak..yang laju memanjat sampai tinggal ahli kumpulan, yang asyik-asyik nak berhenti sebab kepenatan.., yang jalan berlenggang macam bersiar-siar di taman bunga pun ada..

 

 

 

 

 

Bersama dengan rombongan aku, ada anak-anak pegawai renjer dan JPAM yang turut sama mendaki..gambar di atas itu adalah seorang kanak-kanak berusia 3 tahun, Atikah yang slumber juga panjat sampai ke puncak tanpa bantuan ibunya..berdukung pun tidak…Atikah dengan anak-anak yang lain buat Gunung Lambak dah macam tempat diorang bermain sebabnya dah kerap sangat naik turun..memang hobi diorang panjat gunung..

 

 

Tengok anak kecil ini, dia tahu aku nak petik gambar, jadi malu-malu sikit..salute aku sebab dia boleh panjat 1300 meter gunung ini…

 

 

 

Ada seorang pelajar yang hampir sesat disebabkan terlalu laju ketika turun dari puncak meninggalkan kumpulan dia..laluan turun dari gunung terdapat trek yang bercabang, jadi, bagi sesiapa yang tidak mahir, pasti akan tersilap memilih laluan dan perkara terjadi kepada pelajar tersebut..boleh katakan, aku seorang saja yang menjangka budak itu akan sesat sebab dah tengok rentak dia sejak dari mula untuk turun dari puncak yang nak sangat berlumba siapa sampai dulu dengan kawan-kawan lain..

Walaupun aku cuba untuk mengejar laju tapi dia memang lebih laju dari aku..sedar-sedar, kelibat dia dah tak nampak..sudah aku maklumkan kepada renjer, anggota JPAM dan perkara itu tidak disedari oleh guru-guru..

Allah Maha Kaya, pelajar tersebut berjaya menemui kumpulan cikgu yang terakhir turun dari gunung tersebut…perkara itu sendiri mengejut cikgu-cikgu itu kerana menyangka dia sudah sampai ke kaki gunung..

Sempat juga kena basuh budak tu dengan aku..tak tertahan mulut aku nak maki bersepah sebab masa mula nak naik, orang lain termasuk aku sendiri dah pesan, jangan tinggalkan kumpulan masing-masing..jadi, bila orang tak dengar kata, caci-maki lah makanannya..

Itu adalah sebahagian daripada cerita-cerita lucu sepanjang aku menyertai program tersebut..ada juga yang lain tapi tak larat nak menaip..

Apa-apa pun terima kasih kepada bekas guru aku, Puan Norwati Muhammad dan Puan Faizah Mahat sebab sudi ajak aku untuk join aktiviti tersebut…next time boleh ajak lagi..

 

 

Advertisements