Posts Tagged ‘ kawan ’

Apa Khabar

 

Merenung ke luar jendela
Bayu pagi meniup lembut
Lihat bintang di angkasa
Purnama menerangi gelapku
Dan bila fajar menjelma
Itu permulaan hari baru
Dunia gamat bunyinya
Sunyiku hanya Tuhan tahu

Dalam perjalanan banyak persimpangan
Di mana kita bertukar arah
Kau lurus ke kiri aku tegak ke kanan
Di mana kita tersilap langkah

Kadang-kala waktu berhenti
Ku toleh ke sisi
Engkau tiada di sampingku
Tapi lebih seringkali
Bertemu dalam mimpi
Semuka dengan sahabatku
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar semua

Mereka kata masa depan kami sungguh cerah
Lirik dan rap kami bak anugerah
Ini semua sebelum semua anugerah
Masa bila lapar semua makan mee segera
Show pertama luar KL di Pulau Pinang
Lapan orang naik dua Kancil tapi semua senang
Dua bilik empat katil jadi empat di lantai
Kalau tidak silap ada yang sampai di tepi pantai
Dan kali pertama kita diserbu peminat
Di Kuching, Sarawak seperti semalam aku ingat
Setiap langkah bersama seakan tidak percaya
Kita berjaya jadikan rap sebagai kerjaya
Permulaan pengembaraan yang berliku
Dan ini mungkin sinopsis hidupku dalam lagu
Kau kembarku hari ini dan semalam
Jadi hari esok itu sendiri boleh faham

Kadang-kala waktu berhenti
Ku toleh ke sisi
Engkau tiada di sampingku
Tapi lebih seringkali
Bertemu dalam mimpi
Semuka dengan sahabatku
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar semua

Pada mulanya kita menjajah
Lagu-lagu bahasa penjajah
Dan kita berdua budak belasan
Kau pandai buat percaturan
Industri penuh dengan peraturan
Semua kita bahas dan pidatokan
Sebab ini dua budak bijak
Kita kata ya mereka tidak
Kalau gagal merancang itu merancang untuk gagal
Ku masih ingat pesanmu
Ingat Zal kita Z paling handal Zal
Suntikan semangat untukku
Setiap persembahan phenomenal
Beribu lagi fans luar stadium
Lepas pusing satu Malaysia, Singapore, Brunei, Indonesia
Angan-angan jadi impian impian jadi cita-cita
Kata-kata jadi lagu puisi jalanan tercipta
Siapa kata jangan bermimpi doaku pada Yang Esa
Mungkin permulaan baru di ketika berbeza

Kadang-kala waktu berhenti
Ku toleh ke sisi
Engkau tiada di sampingku
Tapi lebih seringkali
Bertemu dalam mimpi
Semuka dengan sahabatku
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar semua

Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar semua

Aku dan Pulai 70

legend-21

Entry ini bersambung daripada yang pernah aku tulis sebelum nih..Aku dan BJ Union..cuma kali ini, watak yang berbeza..

Ini gang aku ketika menuntut di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor 2000-2004..lebih tepat lagi, budak-budak satu pengajian, duduk satu rumah..di Taman Pulai Utama, Skudai..bahasa Inggeris ye, housemate…

Apeq, Jama, Gman, Botaq, Lan, Aku..(nama bukan urutan di dalam gambar)

Gambar ini dirakamkan selepas rumah aku diserbu oleh teman sepengajian bersempena jamuan Hari Raya Aidilfitri 2003 (kalau tak silap) yang budak rumah aku anjurkan..ada seorang yang takde dalam gambar ni, Chope..di rumah sendiri..jangan main-main, gang aku semua nih yang masak..macam menu malam tuh selain kuih raya, ada bihun goreng, ada sandwich, ada salad, tak lupa juga barbeque…semua ye sedap sehingga menjilat jari..

Tau tak budak-budak lain sepengajian panggil gang rumah aku ni apa…aku nak cakap pun segan..tapi ini aku dengar dengan telinga, mata dan tubuh aku sendiri..gang rumah aku yang lain pun tak tau..ADIK BERADIK SETAN..kejam bukan gelaran nih..

Biasalah zaman remaja, nakal ala-ala macho, bukan jahat sangat pun..setakat bising dalam bilik kuliah, usik budak-budak perempuan, sorok beg budak-budak, buat surat cinta layang, bahan kawan-kawan depan pensyarah, jadi match maker untuk kawan-kawan, perkara lazim yang berlaku..biasa juga berlaku, manusia cukup pantas memberi, meluahkan persepsi masing-masing tanpa mengenal dengan lebih dalam terlebih dahulu..tapi, aku suka dengan gelaran yang diberi itu yang akhirnya kekal meskipun penghujungnya budak-budak yang menggelarkan dengan panggilan itu mengenali gang ini dengan lebih dekat lagi..hahahahahahahahaaaaa…

Aku cukup seronok menjadi ‘penumpang’ dalam kumpulan ini..sehingga aku lupa ‘pengajaran’ yang pernah berlaku pada aku seperti yang tertera dalam tulisan entry Aku dan BJ Union..banyak juga aku belajar ketika di sini, bersama gang nih..biarpun masing-masing cukup ‘terejal’ tapi syukur kini semuanya menjadi manusia…

Syukur juga sehingga kini, masing-masing still keep in touch..mungkin kecuali aku, sebab duduk jauh sangat dengan yang lain..malah salah seseorang daripada mereka, menjadi lebih rapat dengan aku mengambil kira pertalian darah..hahahahahahaaaa..sekali lagi aku gelak..

Aku rasa macam zaman emas aku di sini..bukan di sekolah menengah seperti yang pernah aku banggakan dulu..biarpun kurang pencapaian di UTM, tapi aku cukup menghargai waktu di sana..cakap pasar ye, seronok gila lah..

Lagenda Budak Setan Pulai 70,….Budak Jahat Union (BJ Union)….menarik bukan…..All For One, One For All…