Posts Tagged ‘ Mahkamah Syariah ’

Aku, Ashraf Muslim, Dayana dan Lokman

Ashraf-Muslim

Ashraf Muslim nikah kali kedua di Thailand, tarik balik permohonan poligami

Ini tajuk aku guna semalam sebelum ditukar kepada Bapa mertua kesal Ashraf bohong isu kahwin (Kosmo! Online)

Hj Lokman sidang media

Melalui video di atas, khalayak ramai didedahkan kenyataan yang dikeluarkan oleh Haji Lokman Abdul Hamid yakni ayah kepada Noor Dayana mengenai isu tersebut..hak dia untuk bercakap lebih-lebih lagi ada pula orang yang bertanya..jadi, itu semua kena hormat..

Bagaimanapun, aku tabik spring kepada Haji Lokman sebagai seorang ayah kerana berupaya mendidik anak gadisnya, Noor Dayana dengan baik yang kini bergelar isteri kepada lelaki bernama Ashraf yang dilihat benar-benar teruji dalam kejadian baru-baru ini yang dihakimi oleh masyarakat sekeliling sebagai satu isu yang besar iaitu poligami…apa yang pasti, berkat dan hikmah didikan berlandaskan Islam yang diterapkan oleh Haji Lokman menjadi Noor Dayana kepada figura yang ada sekarang..

Bab Ashraf didakwa menipu dan kenyataan Haji Lokman kesal, aku tak mahu ulas lanjut..yang berlaku sudah berlaku, andai ia salah sekalipun, ia sudah dihakimi..Jadi usah mahu panjang lebar macam prosiding kes mahkamah…kalian di luar bukan hakim-hakim yang arif bijaksana pun..

Tumpuan aku tertumpu kepada ketaatan Noor Dayana kepada suami yang masih sah menurut hukum hakam Islam dan perundangan Islam di Malaysia meskipun berdepan dengan pelbagai tekanan luar yang lebih kuat daripada keluarga sendiri, kononnya lebih mengambil berat mengenai situasi yang dihadapinya…benar, apa yang dihadapi tidak boleh dipandang enteng dan bukan mudah untuk ditelan namun bagaimanapun ia juga tidak boleh dijadikan alasan atau jalan singkat untuk menjadikan wanita ini alpa dengan pegangan agama yang dipegangnya..

Alhamdulillah, syukur kepada Tuhan..apa yang berlaku di sekeliling banyak beri pedoman dan rujukan…setiap apa yang berlaku ada penyelesaian terbaik, bukan melalui jalang singkat membelakangkan agama..

Advertisements

Aku dan ‘Bayaran Tunai’

kartika

 

Ingat manusia saja boleh bayar dengan tunai, Tuhan pun boleh…siapa yang cakap macam tuh..Cabuk yang cakap..

Aku suka lontarkan ayat-ayat ini..”TENGOK NANTI, KALAU TUHAN SUKA, DIA AKAN BAYAR CASH” atau “ORANG TUH BERNASIB BAIK TUHAN DAH BAYAR CASH UNTUK DIA”…

Kartika Sari Dewi Shukarnor, 32, model yang dijatuhi hukuman 6 sebatan dan denda RM5,000 atas kesalahan meminum arak di khalayak ramai di sebuah hotel di Cherating aku anggap bernasib baik..

Sebab..Tuhan bayar cash untuk dia..Kartika tidak ‘berhutang”…ketentuan dia untuk menerima sebahagian daripada ‘bayaran’ Tuhan…bukan mudah untuk mendapatkannya, nyata Kartika adalah insan yang terpilih dari Tuhan..

Aku kira Kartika sudah cukup malu sebelum menerima hukuman Mahkamah tersebut..dengan kesnya terpampang di media massa dan menjadi buah mulut, ia adalah sebahagian daripada ‘bayaran’ Tuhan..

“Hukuman dunia saya akan terima, hukuman di akhirat biar Allah yang tentukan,” katanya..Nah, di pun sedar akan bayaran itu..insaf bukan…yang dengar pun jadi insaf..ada juga yang tak insaf..liat kalah tanah liat untuf insaf dan sedar..lebih-lebih lagi MENGAKU BERSALAH…

ada juga yang takut bila Tuhan nak bayar cash..muhahahahhhaa..nak tergelak aku..Kartika sendiri pun mahu ‘bayaran’ yang diterima dilunaskan dengan segera..

‘Bayaran’ yang diterima boleh dimanfaatkan Kartika pada hari mendatang..sekurang-kurangnya, membuka hati untuk menerima hidayah taubat dari Tuhan..timbul kesedaran dalam hatinya..MENGAKU AKAN KESALAHANNYA…apa yang pasti, kes ini juga menjadi pengajaran kepada umat-umat manusia yang lain dalam apa cara sekalipun..

Tak perlu pertikaikan..ini adalah ketentuan..keizinan Tuhan untuk berlaku..siapalah kita untuk terlalu rigid untuk mempersoalkannya..apabila ia wajar di hukum, hukuman itu perlu dilaksanakan..dalam pendidikan, ada pengajarannya..hukuman itu, adalah didikan, pelaksanaannya adalah pengajaran..betul ke..pedulik la cabuk..

Kartika sudah mendapat ‘cash’, aku dan yang lain-lain macam mana pula..ataupun ada yang masih mahu ‘berhutang’ dengan Tuhan dan menunggu untuk dilunaskan kemudian…

ada siapa tau nasib bagaimana..adakah masih jauh tahap kesedaran kamu semua termasuk aku untuk berjalan atas landasan agama…berfkir, bertindak mengikut lunas agama..jangan pilih keseronokan yang penuh tipu lah..itu hanya sementara..

TERIMALAH KEBENARAN BIAR IA PAHIT SEKALIPUN..baru la cerdik…

Untung dapat ‘cash’..aku selalu mintak macam tu pada Tuhan..untuk diri aku jela, bukan orang lain…haa, dah banyak gak aku terima cash..hehehhee..syukur..

Advertisements